Salze del mas la Sauleda
Calldetenes

Osona
    Entorn rural de Calldetenes (08506 Calldetenes)
    De Calldetenes vers la C-25,al km.2,1 agafar el camí a la dreta i passar el pont sobre la C-25

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Ha estat objecte de particulars atencions durant les darreres dècades per part dels seus propietaris.
    Ref. cad.: 003A09002
    Raquel Valdenebro Manrique

Salze de grans dimensions que hi ha a tocar del torrent de la Sauleda, al costat del mas del mateix nom. Es tracta de la varietat coneguda com a Salze tortuós (Salix matsudana). Es tracta d'una varietat de la família de les salicàcies originaria del N-E d'Àsia. La seva característica principal són les seves branques i fulles retorçades, que es propaga a base d'esqueixos i estaques. Necessita sòls humits i pocs compactes, i degut a aquest fet, és característic moltes vegades d'entorns de ribera. Viu perfectament en terrenys periòdicament inundats. Tolera malament l'ombra i resisteix les temperatures baixes.

Cal pensar que fou la presència d'una concentració d'arbres d'aquesta varietat, la que donà nom a la casa propera, que seria coneguda com el mas de la Sauleda. Actualment, és un dels pocs exemplars d'aquesta varietat que es conserven a tocar del torrent de la Sauleda, prop de la casa. Aquest exemplar és sens dubte el més gran i important, i ha estat objecte de particulars esforços de conservació per part dels propietaris del mas de la Sauleda durant els darrers trenta anys.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.