Sagrada Família de la Bauma

Any
    Alexandre Soler i March
    Dolent
    Està tancada i pateix despreniments de l'obra.
    BCIL -Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (2015)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA: 16382)
    Sense ús
    Bisbat de Vic (carrer de Santa Maria, 1 - 08500 VIC)
    Jordi Montlló i Laura Bosch

Església situada al veïnat de la Bauma, a la llera esquerra del Llobregat. Forma part del conjunt de construccions de la colònia industrial de la Bauma. És d'una nau central amb dues naus laterals més petites. La coberta és a dues aigües a excepció de l'absis. Està orientada nord-est / sud-oest, amb l'absís semicircular.
    Els vitralls laterals estan tapiats per dins.
    La façana principal presenta una porta dovellada, de mig punt, i una rosassa realitzada amb pedra sorrenca al seu damunt i més amunt una obertura trigeminada, amb el capcer esglaonat. A la dreta s'alça la torre campanar amb escala de cargol.
    Els paraments externs combinen la pedra vista i el maó. Disposa de contraforts laterals fets de carreus.
    La composició interior del mur està presidit pel prolongament dels arcs torals amb dues columnes adossades a la pilastra que s'allarga cap a l'arc de mig punt en que es recolza la volta. Els nervis que la decoren són ficticis, pintats. En canvi els nervis de l'absis són de pedra sorrenca. Les pilastres i les columnes reposen damunt de pilars cilíndrics de grans dimensions, baixos i gruixuts. D'aquí arrenquen els arcs laterals de pedra, de mig punt.
    El seu aspecte general és de verticalitat, amb aires neo medievalitzants

A la façana lateral hi ha la marca de la riuada de 1971.
    L'arquitecte de l'església de la Bauma o de la Sagrada Família com també és coneguda, va ser Alexandre Soler March. Malgrat néixer a Barcelona (1874-1949), la seva vida estarà estretament lligada a la comarca del Bages, especialment a Manresa on hi van viure els seus pares. Deixeble de Domènech i Montaner, va treballar al seu estudi durant un temps. Va ser el director de l'Escola d'Arquitectura del 1931 fins al 1936, president de l'Associació d'Arquitectes de Catalunya i president de la Junta de Museus de Barcelona.

Es construeix entre els anys 1905 i 1908 per iniciativa del senyor Joan Vial, propietari de la fàbrica de la Bauma i del bisbat de Vic. Els veïns de La Bauma col·laboren fent aportacions de diners i treballs. El projecte arquitectònic és d'Alexandre Soler i March, deixeble de Domènech i Muntaner. S'inaugura el 3 de maig de 1908 pel bisbe Torras i Bages, amb Missa cantada per la Capella de música de Sant Jordi de Manresa. També hi assiteix el Governador civil de Barcelona, senyor Angel Osorio.

BROSSA VILA, Carme (1998). El llegat històric d'un poble: Castellbell i el Vilar. Ajuntament de Castellbell i el Vilar.
    ESCUDÉ, Jordi (2016). Castellbell negocia la cessió de l'església de la Bauma amb el bisbat per poder-la reformar; A Regió 7 del 26 d'agost de 2016 [Consulta on line: 5 de gener de 2017].
    FRONTERA, Genís i DEVANT, Jèssica (2004). Castellbell i el Vilar. Història i memòria gràfica. Castrellbell i el Vilar: El Brogit.
    SERVICIO de FOMENTO de la ARQUITECTURA (1988). Alejandro Soler i March; dins Colección monografias. Madrid: Dirección General para la Vivienda y Arquitectura MOPU.