Retaule del Santuari de la Mare de Déu dels Munts
Sant Agustí de Lluçanès

Osona
    Extrem est del terme municipal
    Al Santuari dels Munts, a 2.200 metres de la carretera BP-4653 punt quilomètric 16,100

Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    Neoclàssic
    XVIII-XIX
    Regular
    Els plafons marians presenten brutícia, alguns corcs, algunes fissures i algunes fissures mal restaurades.
    Física
    Restringit
    Ornamental
    Privada accessible
    Bisbat de Vic. c/ Santa Maria, 1. 08500 Vic
    Jordi Compte i Marta Homs

El retaule de l'altar major del Santuari de la Mare de Déu dels Munts, d'estil neoclàssic, té per estructura principal un petit temple quadrangular amb tres columnes estriades que encabeix la imatge de la Mare de Déu, amb la imatge de Sant Joan Baptista, compatró de l'església, a sobre. S'hi pot accedir per una escaleta que, des de cada banda, facilita el trànsit de devots i el besamans marià. A les parts laterals del retaule hi ha uns plafons esculturals de baix i alt relleu que escenifiquen alguns moments de la vida de Maria. (MASRAMON; 1990) Aquests plafons, emmarcats amb un gruixut marc daurat amb relleus vegetals i un querubí gran esculpit al centre de la part superior, estan repartits a banda i banda de l'altar major i tenen un grau de relleu que varia entre el simple volum i el relleu pràcticament exempt. En la part esquerra hi trobem els relleu d'un dominic predicant davant d'una senyora agenollada, un mercader i altra gent; a continuació trobem el relleu que representa la fugida d'Egipte, amb Josep i Maria, el Nen i l'ase travessant el desert; al seu costat, el relleu representant l'adoració del tres reis d'orient, amb Maria, Josep (amb la vara florida) i el Nen sota un portal de pedra, amb l'estrella, els patges i dos cavalls. A la part dreta hi ha 3 plafons més. D'esquerra a dreta trobem les esposalles de Josep i Maria, davant d'un sacerdot mitrat, en d'interior d'una església; al seu costat, el relleu del somni de Josep, on trobem Josep estirat al terra d'un bosc, al costat de la senalla d'eines. Un àngel, vestit, se li dirigeix, mentre l'esperit Sant presideix l'escena. L'últim plafó no és bíblic: en ell veiem un franciscà (Sant Antoni?) en dues escenes diferents: en una finestra, amb la aparició de la Verge i a la porta d'una església, davant de dos feligresos que li requereixen l'atenció. (FONT; 1995)

La fotografia 1 ha estat extreta del llibre de F. Soldevila "Els 8 retaules de l'església de Sant Boi".

MASRAMON, R. El Lluçanès central. Història de la baronia de Lluçà. Ajuntament de Prats de Lluçanès, 1990 FONT, D. Inventari de bens artístics del bisbat de Vic,1995. Núm. 9301 SOLDEVILA, F. Els 8 retaules de lésglésia de Sant Boi. Ajuntament de Sant Boi de Lluçanès, 2000.