Retaule de Sant Martí de Capolat
Capolat

Berguedà
    Es troba a la zona de l'antiga parròquia de Sant Martí de Capolat, a la zona central de l'actual municipi.
    A l'interior de l'església de Sant Martí de Capolat.

Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    Barroc
    Neoclàssic
    XVIII-XX
    Desconegut
    Física
    Restringit
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Solsona. Plaça Palau, 1. Solsona
    Marta Sánchez Soler - Societat d'Arqueologia del Berguedà

El retaule de l'altar major de Sant Martí de Capolat és d'estructura arquitectònica, amb línies senzilles. Està decorat amb relleus i policromia. En el cos central, la policromia imita el marbre d'un color crema. Al centre d'aquest cos hi ha una fornícula amb la imatge de Sant Martí.

La imatge de Sant Martí Bisbe és una talla de fusta policromada. Està dret amb el genoll esquerre lleugerament avançat. La túnica daurada i blanca que porta va cenyida a la cintura i sobre les espatlles té un mantell de color daurat, blanc i vermell. Porta la mitra de bisbe i el bàcul de fusta a la mà dreta. La tipologia és molt similar a la imatge de la Marededeu del Roser que hi havia a l'església i que actualment es troba al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona.

Al costat de la fornícula hi ha dues peanyes amb les escultures, de menor mida, de Sant Antoni Abat i Sant Ramon Nonat. Als costats exteriors d'aquestes figures hi ha uns pilars que les separen de dues imatges més de sants: Sant Cristòfol a l'esquerra i Sant Sebastià a la dreta.

El pis superior forma una motllura arquitectònica amb forma d'arc a la part central. Està decorada amb relleus vegetals de color daurat. Sobre aquesta motllura, en els punts on acaben els pilars, hi ha dues figures d'àngels agenollats amb les ales esteses, i, a la part central, la de la Puríssima amb una orla de raigs solars.

Tot el retaule està recolzat sobre un pedestal de totxo i guix construït expressament per l'altar i una graonada de tres graons. Aquest pedestal està, igual que el retaule, pintat imitant el marbre i amb purpurina daurada. Sota la fornícula hi ha una capelleta de fusta amb una porta d'arc detallat i dues columnes salomòniques a la façana.

És possible que les figures dels àngels i la Puríssima fossin un conjunt corresponent a un retaule anterior. La imatge de Sant Martí és barroca, i podria ser del mateix autor de la Marededeu del Roser. En construir-se, al segle XX, el nou retaule, s'haurien aprofitat aquestes imatges que ja es trobaven a l'església. L'autor tant del retaule com de les imatges és desconegut.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004). Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.