Retaule de Sant Isidre
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Església parroquial de Sant Boi. Plaça de l'església, 1. Nucli urbà. Sant Boi de Lluçanès

Element arquitectònic
    Modern
    Barroc
    XVII
    Any
    Francesc Moretó
    Restringit
    Religiós
    Bisbat de Vic. c. Santa Maria, 1. 08500. Vic
    Jordi Compte i Marta Homs

El retaule de Sant Isidre, també conegut anteriorment com a retaule de Santa Bàrbara, es troba ubicat a la primera capella de la dreta de l'església parroquial de Sant Boi de Lluçanès. És un retaule de 6,70 metres d'alçada i 4 metres d'amplada fet amb fusta, pa d'or i pigments.
    El retaule està format per dos cossos de tres carrers cadascun i àtic. A les pilastres laterals del sòcol trobem dos escuts amb un canó, atribut de Santa Bàrbara, i dos querubins en relleu. Una mesa d'altar amb un escut marià pintat a la part central i dues grades amb una decoració que alterna motius vegetals i querubins ens duen al bancals en el que hi ha una estructura d'entrants i sortints; té també una decoració de tipus vegetal.
    El primer cos té tres fornícules; la del carrer central és una mica més gran i conté l'escultura de Sant Baldiri (de talla i època barroca); la del carrer esquerre conté la imatge de Sant Isidre i la del carrer de la dreta Sant Ramon. Als brancals trobem una senzilla decoració vegetal, i als carcanyols caps d'àngels. Emmarquen les fornícules quatre columnes salomòniques i vuit quarts de columnes. Entaulament trencat separa el primer cos del segon, en el que trobem, al carrer central, una gran fornícula amb l'escultura de Santa Àgata, amb decoració vegetal als brancals i querubins als carcanyols, flanquejada per àngels atlants. Als carrers laterals hi ha dos relleus rectangulars amb escenes del martiri de Santa Bàrbara (l'un representa la Santa traspassada amb una llança i l'altre, rematada amb l'espasa amb el jutge, al fons, que la condemnà a mort per ser cristiana, i que era el seu pare) i amb un fris superior en el què hi ha inscrit el bust d'una santa dins un el·lipse; a cada extrem dels carrers trobem mitja columna salomònica i al costat un pedestal amb un àngel agenollat.
    Un entaulament trencat amb decoració vegetal i querubins ens porta a l'àtic en el que trobem un marc central quadrat amb Sant Jaume apòstol en alt relleu, flanquejat per dos àngels tocant el llaüt i al cim del qual hi ha dos àngels més que sostenen un tauler amb la data d'acabament del daurat del retaule (1780). Als carrers laterals, dos frontons trencats formant dues volutes arrissades amb dos medallons on hi ha dos petits relleus: en un hi ha la Verge Maria, i en l'altre l'arcàngel de l'anunciació.

Les imatges originals que hi manquen eren: a la grada, Sant Francesc agonitzant. Al primer cos, Sant Isidre (al centre), a la seva esquerra Sant Pere, i a la seva dreta Sant Antoni de Pàdua. Totes tres imatges van ser robades el 1972.
    El número registre de la fitxa del retaule de Sant Isidre a l'Inventari de Béns artístics del Bisbat de Vic és: BdV. 982.
    La imatge s'ha extret del llibre "Els 8 retaules de l'església de Sant Boi".

El retaule va ser construït el 1680 per Joan Francesc Moretó i fou instal·lat a Sant Boi el 1780 procedent d'una església de Barcelona.
    El retaule va ser restaurat entre els mesos de juny i juliol de 1997 pel servei de restauració de béns mobles de la Generalitat de Catalunya.

SOLDEVILA, Felip (2000). Els 8 retaules de l'església de Sant Boi. Edicions de l'Ajuntament de Sant Boi.
    VERDAGUER, Judit (1997). "Retaule de Sant Isidre" dins Inventari de béns artístics del Bisbat de Vic (inèdit).