Retaule de la Mare de Déu del Ballester
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Església parroquial de Sant Boi. Plaça de l'església, 1. Nucli urbà. Sant Boi de Lluçanès

Element arquitectònic
    Modern
    Barroc
    XVII
    Física
    Restringit
    Religiós
    Bisbat de Vic. c. Santa Maria, 1. 08500. Vic
    Jordi Compte i Marta Homs

El retaule de la Mare de Déu del Ballester es troba situat a la primera capella de l'esquerra de l'església parroquial de Sant Boi de Lluçanès. És un retaule d'estil barroc construït amb fusta, pa d'or i pigments. Amida 7'04 metres d'alçada i 4,30 d'amplada.
    El retaule està format per dos cossos i àtic. Un sòcol llis i tres grades amb decoració vegetal s'uneixen a la mesa d'altar que té una orca vegetal al centre i està policromada imitant el marbre; en el primer cos trobem una fornícula central ocupada per la imatge en dibuix de la Mare de Déu del Ballester. Els plafons dels carrers laterals i les pilastres que emmarquen els espais tenen una ornamentació botànica de fulles i tiges. Un entaulament trencat formant dos plans amb un fris decorat amb elements vegetals i caps d'àngels, separa el primer cos del segon. L'oval està compost per tres fornícules, la central més gran, que contenen tres escultures no originals: Santa Llúcia al centre, flanquejada per Sant Antoni Abat i Sant Antoni de Pàdua.
    Un total de quatre columnes salomòniques a un nivell més avançat separen els carrers del retaule i aguanten un entaulament discontinuo que acaba amb frontó trencat als carrers laterals i en el que hi ha inscrit entre les dues volutes dues testes d'àngels, motiu que es repeteix tant en els carcanyols dels arcs com en els frisos dels entallaments.
    L'àtic d'estructura rectangular té dos medallons a cada costat en els que hi ha representats en alt relleu, Sant Albert (a la dreta) i Sant Miquel dels Sants (a l'esquerra). Al carrer central trobem un marc quadrangular amb un oli sobre la Coronació de la Mare de Déu, obra de l'artista local Salvador Ginestar (1999). Flanquegen el quadre dues columnes salomòniques de les que n'arrenca un enteniment rematat per dues volutes i un pinacle central que s'introdueix dins una corona. Envolta el retaule una sanefa decorativa que repeteix l'ornamentació vegetal, de caps d'àngels i volutes.

Les imatges que manquen al retaule des de l'any 1936 són: a un costat de la Mare de Déu, Santa Teresa de l'infant Jesús, i a l'altre costat Sant Francesc d'Assís. Al segon cos: al mig Sant Antoni Abat i a l'altra banda Sant Josep i Santa Llúcia. A dalt hi havia un relleu de la coronació de la Mare de Déu.
    El número registre de la fitxa del retaule de la Mare de Déu del Ballester a l'Inventari de Béns artístics del Bisbat de Vic és: BdV. 980.
    La imatge s'ha extret del llibre "Els 8 retaules de l'església de Sant Boi".

El retaule, obra d'un anònim, es va construir el segle XVII. Es tracta d'una barreja de barroc plateresc i salomònic. Sembla que després d'un incendi, quan no hi havia altra il·luminació que la cera, fou reconstruït amb senzillesa de mitjans. El nom d'aquest retaule ve d'un indret del poble anomenat Pla Ballester on actualment hi ha un pedró.
    El retaule va ser restaurat entre els mesos de juny i juliol de 1999 pel servei de restauració de béns mobles de la Generalitat de Catalunya.

SOLDEVILA, Felip (2000). Els 8 retaules de l'església de Sant Boi. Edicions de l'Ajuntament de Sant Boi.
    VERDAGUER, Judit (1997). "Retaule de la verge del Ballester" dins Inventari de béns artístics del Bisbat de Vic (inèdit).