Retaule de la capella del Vilar
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Capella del Roser del Vilar. Sector central del terme municipal
    A 650 metres per pista forestal de la carretera BV-4608, punt quilomètric 2'500

Element arquitectònic
    Modern
    Neoclàssic
    XVIII
    Física
    Restringit
    Religiós
    Ref. cad.: 003A00003
    Jordi Compte i Marta Homs

El retaule es troba situat a l'interior de la capella de la Mare de Déu del Roser de la masia del Vilar de Sant Boi. Es tracta d'un retaule d'estil neoclàssic format per un cos central i àtic. El sòcol i la mesa d'altar estan policromats i al centre hi ha pintat un escut amb una torre al centre (escut de la família del Vilar). A la part central del cos hi ha un quadre, amb l'escena de la Mare de Déu del Roser amb el Nen Jesús en braços i acompanyada per sant Domènec i santa Caterina, flanquejat per dues columnes estriades i d'ordre compost, a banda i banda, entre les quals s'hi ubiquen dues imatges exemptes. Un entaulament trencat dóna pas a l'àtic on hi ha una fornícula en la que s'hi ubica una imatge de Sant Isidre. La fornícula està flanquejada per dues falses pilastres i està coronada per un cercle amb raigs.

Les imatges són d'època contemporània però el quadre de l'escena de la Mare de Déu del Roser és original ja que es va poder salvar gràcies a que el van retallar i amagar durant la Guerra Civil espanyola.
    La imatge s'ha extret del llibre "Els 8 retaules de l'església de Sant Boi".

El retaule de la capella de la Mare de Déu del Roser del Vilar de Sant Boi és un bon exemple de l'esplendor d'aquest gran casal. El Vilar és una de les grans masies històriques del terme de Sant Boi de Lluçanès. El 1613, Jeroni Vilarasau, iniciador del gran llinatge del Vilar, li donà un gran impuls. El gran edifici, però, és una obra construïda el 1735.

SOLDEVILA, Felip (2000). Els 8 retaules de l'església de Sant Boi. Edicions de l'Ajuntament de Sant Boi.