Resclosa i rec del molí del Ral
Taradell

Osona
    Riu Gurri

Obra civil
    Medieval
    X-XX
    Alguns trams es troben erosionats.
    Sense ús
    Agència Catalana de l'Aigua. C. Provença, 204-208 08036 Barcelona
    Marta Lloret. Antequem, S.L.

La resclosa del molí del Ral està situada al riu Gurri, prop del límit amb del terme municipal. És una estructura perpendicular al curs de l'aigua que permetia desviar l'aigua fins a la bassa del molí a través d'un rec, situat al costat de ponent del riu. La resclosa és feta de pedra lligada amb morter i de grans blocs de pedra escairada a la part superior, posteriorment revestida amb formigó. Des de la resclosa fins a la bassa del molí es conserven alguns trams del rec, excavat al sòl.

La primera notícia del molí del Ral es remunta a l'any 972, quan Adalbert i la seva esposa Guisla adquireixen un molí amb el rec i la resclosa del riu Gurri, dins el terme del castell de Taradell i en terres de Montells inferior, que afronta a llevant amb el riu Gurri i a tramuntana amb el riu Tona. Segons Antoni Pladevall (1995: 46), aquest seria l'antecedent del molí del Ral. El ple domini de l'alou del Ral, que incloïa el mas i el molí, va ser adquirit l'any 1201 pel prior Bernat del monestir de Santa Maria de l'Estany - que fins aleshores hi tenia drets- a Pere Ramon de Taradell, la seva muller Ermesenda, als seus fills i a Tiburgis de Taradell. En el Capbreu que fa el senyor de Taradell l'any 1339 hi consten diversos molins del riu Gurri, entre els quals hi ha el del Ral.

JORDÀ, R. (1988). Els molins fariners hidràulics d'Osona. Treball de fi de carrera, Escola Universitària d'Arquitectura Tècnica. Inèdit.
    PLADEVALL, A. (1957). "El Castillo de Taradell", Ausa. Vic: Patronat d'Estudis Ausonencs.
    PLADEVALL, A. (1995). Taradell: Passat i present d'un terme i vila d'Osona. I Dels orígens a finals del segle XVIII. Taradell: Ajuntament de Taradell; Vic: Eumo Editorial.