Resclosa i canal de la fàbrica Clarassó
Monistrol de Calders

Moianès
    al riu de Calders, en el seu pas per la zona on hi havia hagut la fàbrica tèxtil Clarassó.
    sota la carretera B-124, a l'alçada del punt quilomètric 34.

Element arquitectònic
    Difícil
    Productiu
    08127A005090030000EO
    Sara Simon Vilardaga

Es tracta d'una resclosa situada al riu de Calders, a l'alçada d'un quilòmetre aigües amunt d'on hi havia la fàbrica i colònia Clarassó. La presa és una estructura de planta lleugerament corbada amb un braç més allargat pel costat nord del riu, conformant l'inici del canal i on hi ha la comporta que regula l'entrada d'aigües a l'esmentat canal. El mur de la resclosa és d'obra, de pedra i morter, bastit lleugerament atalussat. El canal discorre entre el riu i la carretera, tot i que conformant un traçat més rectilini; part del traçat del canal discorre dins d'un túnel excavat directament a la roca. La presa es bastí per tal de conformar un embassament que permetés acumular i regular el cabal d'aigua que es conduïa vers la fàbrica tèxtil del Clarassó.

La resclosa també és coneguda amb el nom de resclosa dels Campassos; aproximadament en el mateix indret hi havia la resclosa del molí de la Païssa. Aquest molí estava situat a la zona on hi havia hagut la fàbrica tèxtil, en un indret més proper al torrent però del qual no es conserva cap element visible.

Sembla que la primera presa bastida a l'indret per tal de proveïr d'aigua l'antic molí de la Païssa, podria ser del segle XVI; la darrera notícia recollida referent a l'ús de la resclosa per proporcionar aigua pel molí és del 1900. Seria a principis del segle XX, amb la construcció de la fàbrica i la Colònia Clarassó que es va construir la nova presa, en el dimensionat que es conserva avui dia. De l'any 1904 data la primera notícia referida a la resclosa per abastir les instal·lacions fabrils.

-ERILL I PINYOT, G.; GUAL I PURTÍ, J.; MANENT I ORISTRELL, Ll. (2006): Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -GUAL I PURTÍ, J. (2010): Monistrol de Calders, del calaix, una imatge i una història. Ajuntament de Monistrol de Calders i Zenobita edicions.
    -PERARNAU I LLORENS, J.; PIÑERO I SUBIRANA, J. (1993): Monistrol de Calders. La seva història i el seu patrimoni. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.