Resclosa del molí del Mas Santa Maria de Merlès

Berguedà
Sector central del terme municipal
A 175 metres de la carretera BV-4406, punt quilomètric 12'550.
Obra civil
Modern
Ha crescut vegetació i molsa a la part frontal de la resclosa a causa de la humitat.
Sí, IPIC. 14.122.124
Estructural
Ref. cad.: 011A09004
Jordi Compte i Marta Homs

La resclosa del molí del mas es troba situada a la riera de Merlès, a uns 200 metres al nord del molí del mas, prop de cal Ferrer.
Es tracta d'una resclosa de formigó d'uns 35 metres de llargada bastida sobre una zona rocosa que conserva, en la seva part frontal, els pals de fusta de l'antiga resclosa. Els pals es troben en mal estat de conservació ja que la fusta s'ha podrit i en molts casos sols en queda el forat integrat al mur.
A la banda esquerra en marxa, en direcció sud, el canal que conduïa al molí primer i a la Serradora després. Es conserva en bon estat el primer tram de canal, l'arrencada del qual és de pedra amb reformes amb formigó. Té uns dos metres d'amplada i conserva les comportes de regulació d'entrada d'aigua així com el primer sobreeixidor per desguassar el sobrant d'aigua del canal altra cop cap a la riera.

La tercera imatge ha estat extreta de l'Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Santa Maria de Merlès.

Inicialment la resclosa era la del molí del mas. Actualment el canal va a parar a la zona de l'antiga Serradora, situada més avall del molí del mas, on utilitzaven l'aigua per produir electricitat. El canal també s'aprofita per regar.

MESTRE, Pere (1998). Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Santa Maria de Merlès. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.