Resclosa de la riera de Sant Joan
Monistrol de Calders

Moianès
    a la riera de Sant Joan al seu pas per dins el poble.

Obra civil
    Productiu
    Ajuntament de Monistrol de Calders. Carrer de la Vinya, 9, 08275 Monistrol de Calders
    Sara Simon Vilardaga

Es tracta d'una petita resclosa bastida al riera de Sant Joan al seu pas per dins el poble, a l'alçada del primer tram del carrer de Sant Llogari. La presa està formada per un mur de poca alçada i de planta lleugerament corbada, el mur és de pedra i ciment. La presa té la funció d'acumular aigua que és conduïda a través d'un canal que s'inicia al costat dret del torrent, aquest canal és obrat amb murs de pedra i actualment canalitza aigua sobretot pel rec dels horts que hi ha a peu del riu. El mur de la presa compta amb una sortida d'aigua per mantenir un cabal mínim en el torrent. A la part central de la resclosa hi ha una de comporta de desguàs.

Habitualment la paret de la resclosa és emprada també com a lloc de pas i creuament del torrent.
    La caseta de la Serra de cal Fuster, fou cedida per l'industrial Clarassó a l'ajuntament per a ús d'escorxador municipal.
    La resclosa també apareix citada com a resclosa de Sant Llogari, per la seva ubicació a peu del carrer que porta aquest nom.

Segons es recull a la bibliografia la resclosa va servir per proporcionar força hidràulica a la Serra de Cal Fuster, instal·lada en una petita caseta pocs metres aigües més avall de la presa al costat dret del torrent. Sembla que aquesta comptava amb una sínia de fusta que permetia a través de la força hidràulica fer anar la serra. Posteriorment aquestes instal·lacions van ser comprades per l'empresari Clarassó, qui tenia una fàbrica tèxtil al carrer de la Vinya, a peu del mateix torrent (prop del pont del Rector); es recull que l'aigua d'aquest rec, l'emprava per refrigerar un motor de gas pobre de l'esmentada fàbrica. (GUAL, J.: 2010, 84) Actualment, l'aigua acumulada per la presa és emprada bàsicament per aigua de rec dels horts de peu del torrent.
    Al llarg dels anys la resclosa s'ha vist afectada per diferents riuades, fet que ha determinat successives obres de consolidació o reforma.

-ERILL I PINYOT, G.; GUAL I PURTÍ, J.; MANENT I ORISTRELL, Ll. (2006): Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -PERARNAU I LLORENS, J.; PIÑERO I SUBIRANA, J. (1993): Monistrol de Calders. La seva història i el seu patrimoni. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -GUAL I PURTÍ, J. (2010): Monistrol de Calders, del calaix, una imatge i una història. Ajuntament de Monistrol de Calders i Zenobita edicions.