Rellotge de sol de matí de Can Gorina

Modern
    XVII-XIX
    Regular
    El suport de morter de calç presenta varies fissures. Potser es podria recuperar el contingut de la part superior del marc realitzant un calc abans que no hagi desaparegut per complert.
    BCIL
    Protecció Integral (Número 10 del Catàleg de Béns del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal).
    Seguint l'article 25 del Títol IV de la normativa especial de les masies i conjunts arquitectònics, tots els elements ornamentals de les façanes, inclosos els rellotges de sol, s'han de mantenir.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (IPA)
    9268601DG1096N0001JB
    Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol de matí, situat entre dues finestres de la planta pis de la façana de migdia de la casa. Es tracta d’un rellotge rectangular, emmarcat i pintat amb terres (negre i marró), al damunt de l’arrebossat de morter de calç. És del tipus vertical declinant, amb orientació sud-est. Consisteix en un astre solar antropomorf amb corona, aquesta darrera amb un esgrafiat de ziga-zaga que conforma un seguit de triangles entrellaçats. Cercle de distribució al pol. De la corona neixen les línies horàries, mentre que les mitges hores, més curtes, ho fan des del marc. Les hores estan representades amb xifres romanes, que van de les 5 del matí a les 3 de la tarda. Les dotze baixen perpendiculars i s’hi observa encara la camaneta pintada (sense esgrafiar) que senyala l'hora de l’Àngelus. El gnòmon, de vareta és de perfil circular, senzill i surt del nas de l’astre. Utilitza un color bàsic, un to marronós que s’accentua per l’interior del sol, l’inici de les línies horàries i el marc del rellotge. A la part superior d’aquest sembla que hi ha una data (1 5 ?) i text però el seu estat no permet llegir-ho complert.

Aquest rellotge no consta a l’ Inventari de Rellotges de sol dels Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica.

Segons recull Ballbé: “El 14 de desembre de 1508, Benet de Vilalba, abat del monestir de Sant Llorenç del Munt, de l’ordre de Sant Benet, concedí emfiteusi a Joan Gorina del Mas Bassa, de Matadepera, aquella terra erma, amb ses entrades i sortides, drets de pertinences inclosa per la vora del torrent que passa pel mas de Can Torras”. La parcel·lació  de part de les antigues propietats de Can Gorina a partir del darrer terç segle XVIII, per tal de realitzar-hi establiments rurals, donarà lloc al naixement i desenvolupament urbà del carrer de Sant Joan i de Sant Isidre.

Esteve Renom i Pulit va adquirir la documentació patrimonial del mas Gorina que comprèn els anys 1577 fins a 1904. Destaca el dietari de Francisco Gorina i Riera que va ser alcalde de Matadepera i Jutge de Pau, transcrit i editat per Joan Comasòlivas i Font, arxiver.

AJUNTAMENT de Matadepera (2009).  Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.

BALLBÉ I BOADA, Miquel (1981). Matadepera i Sant Llorenç del Munt. Més de mil anys d’història. 1er volum, Matadepera: Ajuntament de Matadepera.

BALLBÉ I BOADA, Miquel (1985). Masos i pairalies de Matadepera. Terrassa: Caixa d’Estalvils de Terrassa.

FONT SEGURA; X. i MUNUERA BERMEJO, J. (2014). Matadepera: patrimoni cultural. Ajuntament de Matadepera.