Rellotge de Sol de Can Vasconcel (Can Lluch)
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Rellotge de sol situat a la torre Vasconcel (Casa Lluch), un xalet d'estil modernista projectat l'any 1906 per l'arquitecte Eduard M. Balcells Buïgas. El rellotge, orientat al sud i sud-est, és esgrafiat i queda incorporat en el remat esglaonat del coronament de la façana. Per la part inferior, mostra una forma circular, els números són romans i abasten des de les 7 h del matí fins a les 6 h de la tarda. El gnòmon és una vareta.
Història
A finals del segle XIX va començar la urbanització de la muntanya del Tibidabo i el seu entorn, un procés que va finalitzar el 1911 amb la construcció del Casino de la Rabassada. Al voltant de la carretera de la Rabassada, i a la zona més propera al terme municipal de Barcelona, s’hi van construir diversos xalets.
Pel que fa a aquest xalet en particular, fou construït el 1906 segons projecte de l'arquitecte Eduard Maria Balcells Buïgas, en estil modernista. L'edifici va ser comprat per Chaveaux Vasconcel, escultor, que va instal·lar-hi el seu taller. Posteriorment, va acollir una fàbrica de productes cosmètics.
Bibliografia
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.
Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.
Pla Especial de Protecció del Medi Natural i del Paisatge del Parc Natural de la Serra de Collserola. 2020.
MACKAY, David (1966). “Eduardo Balcells”. Cuadernos de Arquitectura núm. 63, p. 41-44.
MIQUEL SERRA, Domènec (1997). “L’arquitectura modernista a Sant Cugat del Vallès”. Gausac núm. 11, p. 53-88.
MIQUEL SERRA, Domènec (1998). “Dos itineraris modernistes per Sant Cugat del Vallès”. Gausac núm. 12, p. 61-68.
MIQUEL SERRA, Domènec (2019). Sant Cugat, vila d’estiueig. Museus de Sant Cugat – Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, p. 19.


