Rellotge de sol de Can Pujades Sant Llorenç d'Hortons

Element arquitectònic
XIX
Legal
Catàleg de masies (POUM de Sant Llorenç d'Hortons, 2005)
001100400DF09A0001IA
Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol, ubicat a la façana orientada a sud-est de Can Pujades. És del tipus vertical declinant i està policromat. Es troba pintat directament sobre la façana per sota del ràfec i és de planta quadricular. Els colors emprats són el groc pel fons i un grana envellit per realitzar el requadre de tancament del quadrant i el rellotge que consisteix en un disc solar pintat, de 10 centímetres de diàmetre a l'interior del qual s'hi ha dibuixat una sanefa consistent en un cercle groc pàl·lid de 5 mil·límetres de gruix decorat amb una corona solar en forma de quinze triangles de 4 mil·límetres de gruix. Les xifres representades són romanes. Estan repartides de la següent manera: les dotze del migdia al centre, les dues a la dreta i les sis a l'esquerra formant dos angles aguts a l'interior. El gnòmon és de vareta, de secció circular i no surt ben bé del centre del cercle solar sinó que està lleugerament desplaçat a la dreta. Està fixat al damunt de la línia horària que marca les sis.

No consta en l'inventari dels rellotges de sol dels Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica.

Masia documentada l'any 1366 amb el nom de mas Garrigues. Jaume Gaià comprà el mas, l'any 1366, a Elisenda Castell. Angelina Gaià es casà amb Gaspar Galliners i la seva filla Antiga es casà amb Martí Codina, tot als voltants del segles XV al XVI.
Amb el nom actual ja es coneix des del segle XVI (1587). L'any 1926, el propietari Joan Pujades Bosch, interposa un recurs contra la gent del Torrent Fondo per l'ús públic de la font de les Bruixes, el qual es resol amb sentència favorable als veïns.

AA.VV (1986). Sant Llorenç d'Hortons; dins l'Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya; l'Alt Penedès. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ D'HORTONS (2005). Catàleg de Masies i cases rurals; dins el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Llorenç d'Hortons.
BOSCH CASADEVALL, Josep Maria (2009). Diccionari de els masies de Sant Llorenç d'Hortons (ss. XVI-XIX), dins Programa de Festa Major de Sant Llorenç d'Hortons de 2009, pàgs. 17 a 23.
ROSSELLÓ i RAVENTÓS, Joan (1986). Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya, vol II l'Alt Penedès. Direcció General del Patrimoni Artístic de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, pàgs. 124 a 133.
ROVIRA TUBELLA, Ramon (1999). Unes primeres notes sobre les masies de la parròquia de Sant Joan Samora. Programa de Festa Major de Gelida o http://www.gelida.org/SLHortons/sjsamora.htm