Rellotge de sol de Cal Rutllat

XIX
    Any
    Dolent
    Deteriorat per manca de manteniment
    Sense ús
    9099610DG0099N0001DD
    Jordi Montlló i Laura Bosch

Rellotge de sol ubicat a la façana principal de Cal Rutllat. S'hi accedeix des de l'Avinguda Vacarisses on a mà esquerra només entrar-hi hi ha un camí costerut que hi mena directament.
    El quadrant es localitza per sota mateix del carener. És del tipus vertical declinant amb orientació sud-oest. Està realitzat damunt d'un suport de morter de calç, policromat, amb restes de color (ocre, vermellós i blau fet a ditades) localitzades sobretot a nivell de la part superior que aprofita els dos vessants de la teulada per representar una petit timpà que s'estén verticalment fins a tancar tota la superfície del quadrant. S'observa un primer espai o requadre ben delimitat per una línia d'un centímetre de gruix de color ocre, amb una circumferència decorativa a cada escaire. A l'interior hi ha un astre solar amb corona geomètrica d'on surt el gnòmon, de vareta. De l'astre surten deu línies solars repartides de la següent manera: al centre, les 12 del migdia amb un cercle inferior que senyala l'hora de l'Àngelus (és la única línia que travessa la totalitat del rellotge fins arribar a la part més inferior del marc on a través de filtres de color es pot llegir l'any de realització. A mà esquerra marca de les 8 del matí fins al migdia (només les hores). A mà dreta, des del migdia fins a les 6 de la tarda en xifres àrabs. Les hores, gairebé esborrades o imperceptibles a l'ull estan emmarcades el marc de tancament.

No consta a l'Inventari de rellotges de sol de la Societat Catalana de Gnomònica.

Segons Moreno (1997) aquesta masia formaria part del quart nucli o zona de poblament del municipi. Aquest, s'hauria creat a partir de finals del segle XVIII i començaments del XIX, en els límits amb Vacarisses, en llarg de la riera o torrent de l'Alzina. Es nodreix, bàsicament, de famílies provinents de la població veïna que s'instal·laran en aquesta zona i al peu de les Serres.

AJUNTAMENT DE RELLINARS (2014). Catàleg de béns a protegir; dins Pla d'Ordenació Urbanística Municipal.
    MORENO, M.Dolors (1997). Les masies de Rellinars; dins XVIII Ronda Vallesana. Unió Excursionista Sabadell, pp. 73 - 81.