Rellotge de sol de Ca l'Aldavert
Matadepera

Vallès Occidental
    Carrer de Sant Joan, 28.

419045
    Element arquitectònic
    Modernisme
    XIX
    Any
    Bonaventura Bassegoda
    BCIL
    Protecció Parcial (Número 19 del Catàleg de Béns del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (IPA)
    9158112DG1095N0001LE
    Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol de situat al xamfrà entre les façanes orientades a llevant i ponent de la casa. És del tipus vertical declinant, amb orientació sud-est. Aquesta cantonada queda realçada en el sentit vertical per tres elements, un pinacle a la coberta, l’àliga quadribarrada, símbol de la Renaixença a la part inferior i al centre, un rellotge de sol. El quadrant està realitzat en pedra artificial, sobreposat a una llesca rectangular del mateix material que va des de sota el ràfec de la coberta fins al sòcol de la casa. Té forma de llàgrima o fulla el·líptica. A la part superior s’hi llegeix la data de realització, 1897. Al dessota, un sol amb els raigs solars incisos en la pedra. Del bell mig neix un gnòmon de vareta simple. S’hi representen les línies horàries i les hores, en xifres àrabs, que senyalen des de les 5 del matí a les 5 de la tarda. Per damunt de l’any, incís a la pedra, es pot llegir el següent lema, “SOLE SINE SILEO” (Sense sol, callo).

Pere Aldavert, editor del diari La Renaixença, i estiuejant a Matadepera des de 1888, va encarregar una casa a Bonaventura Bassegoda. L’obra es va acabar l’any 1896, any que va fer col·locar l’àliga quadribarrada. Àngel Guimerà, amic de la família hi passarà llargues estades.

AJUNTAMENT de Matadepera (2009).  Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.

AMETLLER i BASSETS, Manuel (1990). Mn. Jaume Torres i Cuscó. Rector de Matadepera (1864-1933). Akribos. Matadepera.

FONT SEGURA; X. i MUNUERA BERMEJO, J. (2014). Matadepera: patrimoni cultural. Ajuntament de Matadepera.

FONT, J. (1976). Retall d’història, dins Programa de Festa Major de Matadepera. Ajuntament de Matadepera.