Rellotge canònic de Santa Maria de Veciana

Element arquitectònic
    Medieval
    XIII
    molt degradat i li manca alguna part.
    Sense ús
    Bisbat de Vic
    Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol del tipus canònic o de missa, cisellat en un carreu de pedra que es troba prop de la portalada principal de la façana orientada al sud de l'església de Santa Maria de Veciana. El gnòmon de vareta ha desaparegut però conserva la part inferior del cercle que el delimita i cinc línies ben marcades. És un rellotge molt senzill i fet sense cap mena de càlcul.

No consta a l'Inventari de Rellotges de sol de Catalunya.

Els rellotges canònics no mesuraven les hores com les entenem sinó que mesuraven els moments rellevants dels eclesiàstics. Normalment estaven encarats a migdia, amb el gnòmon perpendicular i amb les línies que assenyalaven la hora Tèrcia, la Sexta, i la Nona segons la regla de Sant Benet. Seguint aquesta norma, les altres ratlles podien ser afegides posteriorment per donar una aparença de rellotge vertical.