Rectoria de Sant Quirze Safaja Sant Quirze Safaja

Residencial
9700108DG2290S0001MJ
Núria Cabañas

La rectoria es troba situada a la banda sud de l'església parroquial de Sant Quirze de Safaja. Es tracta d'un edifici d'origen medieval però que fou objecte de grans reformes a finals dels segle XVII. L'edifici és de planta rectangular amb la coberta a dues vessants amb el carener perpendicular a la façana principal. Consta de planta baixa, primer pis i golfes. L'accés és des del carrer major i dona pas a un patí enllosat i a la casa. El frontis, orientat a migdia, hi ha diverses obertures de nova construcció tot i que a nivell del primer pis conserva una porta amb llinda de pedra amb la inscripció: FRAN VERNIS PRE RR 1693 que dona pas a un balcó corredor amb barana de ferro. La façana de ponent conserva totes les obertures antigues a excepció de les dues finestres situades a la banda esquerra del primer pis que es van realitzar durant les reformes de finals del segle XX. D'aquesta façana destaca la finestra esquerra a nivell de golfes amb un arc conopial de taló i les dues espitlleres a nivell de planta baixa. Pel que fa a la façana de tramuntana, que comunica directament amb el patí de l'església a partir de diversos finestrals, conserva l'antic portal adovellat de la rectoria, actualment convertit en finestral i la llinda d'una de les finestres decorada amb arcs conopials d'època gòtica. El parament dels murs és de pedra amb filades regulars a excepció de la façana de tramuntana, que està arrebossada i pintada en ocre.

La parròquia de Sant Quirze va ser remodelada l'any 1693 pel rector Francesc Vernis després que el bisbe Antoni Pasqual li hagués manat de fer l'any 1692. Durant la visita li va manar que es gastes els diners que li havia deixat el seu antecessor en reformar la rectoria ja que "no era una casa digna per viure una persona eclesiàstica". L'any 1998 el Bisbe de Vic va vendre la rectoria amb la condició que es realitzes una petita casa o estatge per un sacerdot a l'edifici de l'antic col·legi aixecat l'any 1936, edifici adossat a l'església i a la rectoria per la part de migdia.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Sant Quirze Safaja. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya. PLADEVALL, A. (2018): Sant Quirze Safaja. Un poble de frontera. Editat per Ajuntament de Sant Quirze Safaja.