Recepta d'all i oli tradicional Lluçà

Osona
Sector central del terme municipal

420145
Patrimoni immaterial
Tècnica artesanal
XIX-XX
Obert
Científic
Jordi Compte i Marta Homs

Es tracta d'una recepta d'all i oli tradicional que es va servir per untar el pa torrat en la menjada d'all i oli que es celebra el dia 24 de desembre en sortir de la missa del Gall, al municipi de Lluçà. Es necessiten els següents ingredients:

Ingredients:
4 patates
4 pomes
10 o 12 grans d'all
pa
vinagre
6 rovells d'ou
1 litre d'oli

Preparació:
Primer de tot es pelen i es tallen les patates i les pomes, i a continuació es bullen. Un cop bullides s'escorren i es deixen refredar. S'afegeixen a les patates i a les pomes 10 o 12 grans d'all, una llesca de pa moll en vinagre i sis rovells d'ou i es barreja tot en un morter. A continuació s'hi va tirant l'oli i es va lligant fins que la consistència arriba a la textura semblant a una crema.

També existeix una variant de la recepta que en comptes d'utilitzar pomes utilitza codony.

Tradicionalment a les cases particulars de Santa Eulàlia de Puig-oriol hi ha hagut el costum de menjar pa torrat amb all i oli el dia 24 de desembre a la nit. Aquest costum es va fer col·lectiu en època de Mn. Àngel a la dècada dels anys 80 i 90 del segle XX i es celebra alternativament entre el nucli de Lluçà i el nucli de Santa Eulàlia de Puig-oriol, cada 24 de desembre en sortir de la missa del Gall.
Els encarregats de preparar l'all i oli a Santa Eulàlia de Puig-oriol és la família de cal Penyora. A Lluçà els encarregats són els veïns de cal Fuster i la Casanova de Lluçà.