Menjada d'all i oli tradicional Lluçà

Osona
Sector central del terme municipal
A 20 metres de la carretera BV-4341, punt quilomètric 14'500

420145
Patrimoni immaterial
Costumari
XIX-XX
És un costum que segueix força veïns del municipi, entre 40 i 50 persones, joves i grans.
Obert
Científic
Jordi Compte i Marta Homs

El dia 24 de desembre de cada any, després de la missa del Gall, hi ha el costum de celebrar una menjada d'all i oli en sortir de l'església. Aquest costum s'alterna un any al nucli de Lluçà, sortint de l'església de Santa Maria i un any al nucli de Santa Eulàlia de Puig-oriol, també davant de l'església, on es prepara una foguera, es torra pa i s'unta amb un all i oli especial, fet amb una recepta tradicional a base de patates, pomes, alls, rovells d'ou i oli, la qual li dóna una textura i consistència semblant a una crema.

El costum de la menjada d'all i oli tradicional de forma col·lectiva al sortir de la missa del Gall el va recuperar Mn. Àngel durant les dècades dels anys 80 i 90 del segle XX. Tot i així a nivell particular, a les cases de Santa Eulàlia de Puig-oriol, era tradicional menjar pa torrat amb all i oli el dia 24 de desembre a la nit.