Rajoles de retolació i numeració de carrers.
El Pla del Penedès

Alt Penedès
    Varis emplaçaments
    En les façanes de diversos immobles del municipi.

Element arquitectònic
    XIX
    En general estan ben conservades, malgrat que algunes presenten fissures o algun fragment perdut.
    Científic
    Diversos propietaris.
    Josep Font i Piqueras

Antigues rajoles de retolació de carrers, de finals del segle XIX.
    En el Pla del Penedès es conserven algunes de les antigues plaques de denominació dels carrers i illes de cases. Es tracta de les plaques originals, ben probablement les primeres en col·locar-se al poble en motiu del que establia la primera legislació en aquest sentit, que van ser "Reglas para efectuar la rotulación de calles y numeración de cases aprobadas por Real órden de 24 de febrero de 1860" (GACETA DE MADRID, 1860:1).
    Les plaques ceràmiques conservades corresponen ben probablement a pocs anys després d'aqueta Reial ordre.
    S'ha identificat un total de sis rètols, tres d'ells d'una sola rajola i tres formats per un plafó de dues rajoles. Es tracta de rajoles ceràmiques, vidrades, quadrades, de 20 per 20 cm, de color blanc. Duen el nom de les illes de cases o de les barriades pintats, de color blau fosc, amb lletres majúscules, al centre. Les rajoles són envoltades d'una orla perimetral del mateix color blau que les lletres. L'alçada de les lletres de les plaques varia en funció del text.
    Les rajoles identificades són les següents:
    1. "CALLE DE LOS CUARTELES". Situada a la façana de l'immoble núm. 3 del carrer dels Quarters. D'una sola rajola. El carrer dels Quarters duu aquest nom degut a l'existència, en el segle XIX, d'una caserna per hostatjar un destacament de tropes governamentals (LLORAC, 2015:35).
    2. "MANZANA 6A". Situada a la façana occidental de l'església de Santa Magdalena, al carrer Verge de Montserrat. D'una sola rajola.
    3. "MANZANA 10A". Situada a la façana de l'immoble núm. 38 del carrer de Sant Jordi. D'una sola rajola.
    4. "CASERIO DE BUENAVISTA". Situada a la barriada de Bonavista, a la façana de l'immoble núm. 10. De dues rajoles.
    5. "CASERIO DE LAS PARELLADAS". Situada a la barriada de Can Martí de les Parellades, a la façana de l'immoble núm. 5. De dues rajoles.
    6. "CASERIO EL PUJOLET". Situada a la barriada del Pujolar, a la façana de la tanca o baluard d'accés de cal Tet.

Paral·lelament cal incloure també en les antigues rajoles de numeració dels immobles, que ben probablement corresponen al mateix període que les plaques de carrers. Es tracta de rajoles ceràmiques, quadrades, de 15 per 15 cm, de fons blanc amb el número centrat de color blau fosc i una orla perimetral del mateix color, idèntica a la que duen les plaques de carrers. N'hi ha conservades diverses, especialment al poble del Pla, però també a les barriades Bonavista, de les Parellades i de Can Martí de les Parellades .

Daten probablement del darrer quart del segle XIX, col·locades a partir de la Reial ordre de 24 de febrer de 1860.

GACETA DE MADRID (1860): Gaceta de Madrid, Año CXCIX, Martes 28 de febrero de 1860, número 59.
    LLORAC I SANTIS, Salvador (2015): El Pla del Penedès. Un municipi al cor de la comarca del Penedès històric, El Cep i la Nansa.