Projector cinematogràfic
Sant Quirze del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Projector cinematogràfic de la marca OSSA, actualment exposat al vestíbul d’accés de la Patronal. El dispositiu era utilitzat per mostrar pel·lícules cinematogràfiques sonores de 35mm. La màquina està formada per un peu o base de suport, la làmpada, les lents de projecció, dues bobines i el visor. A part, també hi ha l’equip de so amb amplificador i altaveu. A la part de darrera de la càmera hi veiem una circumferència de color vermell amb la marca gravada: OSSA 60A.
L’empresa OSSA (Orpheo Sincronic Sociedad Anónima) va ser fundada per l’industrial barceloní Joan Giró i activa entre 1928 i 1982. Inicialment es va dedicar a la fabricació de maquinària cinematogràfica i, més tard, a la de motocicletes.
Història
Aquest projector procedeix de l’antic cinema “Cine Nuevo” de Sant Quirze, que va estar actiu des de meitat de la dècada de 1940 fins a mitjans dels ’70. Estava situat al primer pis del Sindicat Agrícola, més conegut com “La Cooperativa”, ubicat a la plaça de la Vila. Aquest edifici va ser construït l’any 1927 com a lloc de reunió i esbarjo de la classe treballadora en contraposició a l’edifici de la Patronal, molt pròxim i adreçat a les classes més benestants. A la planta baixa hi havia el bar i botigues; al primer pis, a part del cinema, també s’hi celebraven balls i representacions teatrals.
El Grup d’Investigació i Història de Sant Quirze va recuperar la màquina de projecció per evitar que desaparegués, i actualment forma part de la seva col·lecció de béns mobles amb el número d’inventari 136. Des de l'any 2019 està exposada públicament al vestíbul de la Patronal.
Bibliografia
GIHSQ - Grup d’Investigació i Història de Sant Quirze del Vallès (2021) L’Abans. Sant Quirze del Vallès. Recull gràfic del 1878-1975. Editorial Efadós.
Inventari del fons del Grup d'Investigació i Història de Sant Quirze del Vallès. Número 136.
MARTIN BERBOIS, Josep Lluís (2017). Pa amb vi i sucre. Història oral de Sant Quirze del Vallès. Rafael Dalmau editor.


