Pou de registre de la mina de can Vilar 2 - Mina de can Vilar 2
Sant Just Desvern
Ubicació
Coordenades:
Classificació
El Pla Especial de Protecció del Medi Natural i del Paisatge del Parc Natural de la Serra de Collserola (PEPNat), aprovat el 2020 amb aprovació definitiva per Acord de Govern de la Generalitat de Catalunya en sessió del 6 d'abril de 2021, estableix les directrius per a la preservació dels valors naturals i paisatgístics del parc, així com per a la regulació dels usos i activitats que s'hi desenvolupen. Aquest pla és l'eina principal per a la gestió sostenible de l'espai natural.
Descripció
Pou de registre de la mina de can Vilar 2, situat a pocs metres de la cantonada nord-oest de la gran bassa ubicada a un camp de conreu a la riera de Sant Just. L'accés al pou està protegit per una rudimentària trapa metàl·lica arran de terra. La trapa dona pas a un pou vertical de planta quadrangular construït en maó vist lligat amb ciment pòrtland, que descendeix fins a arribar a la galeria de la mina.
Dues de les parets presenten orificis quadrangulars enfrontats, que feien la funció de graons per pujar i baixar per l'estructura, o a vegades, per encastar bigues de fusta que feien la mateixa funció.
Història
Les mines d'aigua són estructures hidràuliques molt abundants a Sant Just Desvern, que es proveeixen de desenes de deus de la serralada de Collserola. Des dels punts de captació, galeries excavades al subsol han conduït l'aigua des de fa segles a diferents punts de la població, creant una xarxa complexa sota terra de tot el terme municipal, des de la muntanya al nucli urbà. Associades a les galeries, que queden amagades a la vista, les mines es deixen veure a partir d'estructures exteriors com portelles de registre, repartidors, pous d'extracció i d'altres elements que ens indiquen la seva situació.
Senzilles, i complexes alhora, les mines d'aigua són un molt bon exemple de com a partir d'aquestes obres d'enginyeria, els santjustencs van solucionar la necessitat vital d'un bé tan escàs i estacional com és l’aigua a les nostres contrades.
Bibliografia
OCHOA GONZÀLEZ, Juli (1995). “Inventari de les mines d’aigua”. Miscel·lània d’Estudis Santjustencs, núm. 6, pp. 187-208.
RIERA PRENAFETA, Francesc (1995). "Història general de la mineria d'aigua al nostre terme i en particular de la mina Torreblanca i de la Companyia d'Aigües Potables de Sant Just Desvern". Miscel·lània d’Estudis Santjustencs, núm. 6, pp. 47-85.


