Pou de glaç de can Cames Dosrius

Maresme
Camí del Pou del Glaç - Veïnat de Pedró - Zona de Canyamars
Al sud del camí i de la riera de Canyamars, al costat d'un camí que puja a la masia de can Cames
219m

Edifici
Modern
Popular
XVIII
Dolent
Enrunat i cobert per l'abundant vegetació de la zona.
Sense ús
Ref. Cad.: 08074A00900038
Adriana Geladó Prat

Restes d'una estructura aïllada de planta circular soterrada, que aprofita el desnivell del terreny. Està bastida en pedres de diverses mides, disposades de manera regular i lligades amb morter de calç. Ha perdut la coberta (probablement una volta semiesfèrica) i tampoc hi ha restes de la bassa de la que n'extreïa el gel. L'estructura està enrunada en el sentit del pendent que marca el terreny.

La indústria del gel es desenvolupà a Catalunya entre els segles XVI i XIX. S'utilitzava el gel per conservar els aliments, tractar cops i refredar begudes, entre d'altres. Era transportat en carros i protegit amb palla i es viatjava de nit per evitar la calor diurna. Aquests pous es deixaren d'utilitzar a principis del segle XX. La primera referència documental relacionada amb els pous de glaç del municipi de Dosrius està datada entre els anys 1770 i 1780. És probable que el pou s'alimentés amb l'aigua de la riera, que era desviada fins a una bassa actualment desapareguda. Aquesta bassa es glaçava de manera natural i el gel que es formava era extret i dipositat a l'interior del pou. Els blocs de gel es col·locaven en capes separades amb elements vegetals per evitar que s'enganxessin (fulles de falguera, per exemple).