Pont del ramal del Rec Major
La Torre de Claramunt

Anoia
    La Torre Baixa (08789 La Torre de Claramunt)
    Darrera de l'era de Cal Pasqual, seguint un caminet al peu del barranc. A uns 50 m.

Obra civil
    XIX
    A diferència del rec del segle XVIII, l'aigua encara no ha degradat la pedra.
    Productiu
    Comunitat de Regants i Industrials Molí de la Vila de Capellades(apt correus, 49 08786 Capellades)
    Raquel Valdenebro Manrique

Pont que forma part d'un ramal del rec major, que salva el desnivell del torrent del Cameró al seu tram baix. Aquest rec, constitueix un ramal que porta l'aigua del Rec Major, que pren a l'alçada del molí del Munné (en terme de Capellades) fins als horts de la Torre Baixa, en sentit Sud-Nord destinant l'aigua al rec dels horts. La construcció és feta en mur de paredat comú format per carreus de pedra de mida mitjana disposats en fileres força ordenades. La construcció es reforça al perímetre exterior de les arcades i a la part de la canal superior amb carreus quadrangulars de mida més grossa ben disposades. El pont té una llargada de 26,81 m i una alçada d'uns 4 m. Està format per quatre grans arcades el·líptiques de diferent mida que recauen sobre una base quadrangular i sostenen la canal superior per on discorre l'aigua. Aquesta canal acull una canalització de ceràmica que es troba protegida exteriorment per ciment.

Aquest pont es va construir a tocar del vell pont del segle XVIII que portava l'aigua d'una mina propera a Cal Pasqual a les fàbriques de Cal Roda i Cal Munné. La seva alçada és superior a l'altre pont.

Possiblement es tracti d'un rec construït al segle XIX, en un moment posterior al que discorre en paral·lel, ja que el seu estat de conservació és molt més bo. La seva funció va ser la de dur aigua als horts dels veïns de la Torre Baixa, que complementaven el treball de les fàbriques amb l'activitat agrícola Actualment encara es troba en ús, i omple les basses de la zona d'hortes de la Torre Baixa.

RIBA GABARRÓ, J. (1988) "La Torre de Claramunt" a Història de l'Anoia. Vol I. Ed. Parcir. Manresa. pàg 297-319.