PONT DE SANT PERE DE COPONS Copons

Anoia
Camí de Sant Pere de Copons, 08289
Al nord-est del nucli urbà, al principi del camí que porta a Sant Pere de Copons
457m
08071-137
Patrimoni immoble
Obra civil
Contemporani
Popular
XX
Bo
Inexistent
Fàcil
Social
Pública
Ajuntament de Copons
Adriana Geladó Prat

Pont de traçat rectilini damunt de la riera de Sant Pere, situat al nord-est del nucli urbà, en el camí d'anar al nucli de Sant Pere i a Rubió. Presenta una alçada considerable, necessària per salvar el desnivell existent entre el camí i la riera. Està format per un gran arc de mig punt adovellat bastit en pedra escairada, sostingut per pilars laterals fets de carreus de pedra ben escairats, disposats en filades regulars i amb pedres petites falcant les juntes. Als extrems d'aquests pilars s'observen contraforts atalussats de pedra que fan la funció de tallamars. L'intradós de l'arc està bastit en maons disposats a sardinell. La resta de l'estructura també està bastida en pedra desbastada, disposada en filades regulars. La part superior del pont està pavimentada, sense voreres i està protegida per una barana de ferro, amb els capponts oberts.

La construcció del pont es dugué a terme entre els anys 1936 i 1939 gràcies a l'aportació de 9700 pessetes i la pròpia feina d'un bon nombre de veïns de la zona. En concret, aquests eren els veïns del nucli de Sant Pere, els de Comalats i bona part de les masies que hi havia en el camí d'anar a Rubió, així com l'ajuntament de Copons. La construcció del pont anà a càrrec del paleta Maximinià Closa i la primera pedra la posà en Joan de cal Bou, que era borni i sempre queia de les passeres que travessaven la riera a l'aigua. L'encarregat era el Cisquet del Jove de l'era i alguns dels veïns que feren aportacions són els tres germans de cal Ros i el Josep Torra de cal Vicens de Comalats, entre d'altres. El pont es va construïr amb ciment, pedra i fusta (per les bastides) de la zona i l'obra es realitzà sense maquinària. Primer es va construir l'ull i posteriorment la resta de l'estructura, feta a base de carretons de pedra que l'anaven reomplint. Sembla ser que aquesta darrera fase es realitzà entre els anys 1938 i 1939. L'any 1981, amb l'enderroc d'una part de la banda de tramuntana del pont, l'estructura fou refeta i reforçada, quedant fixada la configuració actual amb el paviment de formigó i les baranes de ferro.

CALVET, Emili (1996). "De quan es va fer el pont de Sant Pere". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 2, p. 3.
CLUB ESCOLAR 3C (1997). "Construcció del pont sobre la riera de Sant Pere, (primera fase) any 1937". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 3, p. 3.
GRAU LLUCIÀ, Roser (2011). "Gent i memòria dels veïnats, Sant Pere de Comalats, la Roquera…". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 32, p. 4.