Pollancre de les cinc besses
Rellinars

Vallès Occidental
    Torrent de l’Alzina

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Difícil
    08178A008000780000OS
    Marc Malgosa Montserrat, Marc Sàmper Gispert i Joan Soler Gironès

El Pollancre de les cinc besses (Populus nigra) és un arbre singular per les seves grans dimensions respecte d’altres pollancres que podem trobar dins del terme de Rellinars, però especialment per tractar-se d’un arbre amb cinc besses que surten de la mateixa soca. Aquest exemplar ha arrelat dins la mateixa llera del torrent de l’Alzina, tot cercant sòl humit.

Hom s’hi pot apropar des de la Deixalleria Municipal, C/ Grèvol, de seguida es fa veure per la seva alçada.

El pollancre és un arbre de creixement ràpid que només viu en sòls humits de les vores de rius i torrents. A l’hivern els hi cau la fulla i és llavors quan queden a la vista alguns nius. Floreixen a la primavera. El fruit va proveït d’un plomall de pèls fins que el fa voladís i el vent s’encarrega de disseminar-lo. Té una escorça grisa, rugosa i clivellada, i les seves fulles verdes i lluents per les dues cares.

La branca més alta pot mesurar entre 20 i 25 mt. El volt de soca mesura 340 cm i el volt de canó 300 cm. Amb aquestes dimensions, s’estima una edat aproximada d’uns 250 anys.

El torrent delimita els termes municipals de Rellinars i Vacarisses. Aquest element patrimonial consta en el cadastre en terres de Cal Plan, Rellinars.

Aquest sector del torrent és ple de barraques de vinya, basses i alguna cisterna. Això ens indica la presència de força activitat vinícola fins a mitjans del segle passat i amb presència també d’aigua suficient per abastir-la. En Mariano Sellarès (ex-alcalde de Rellinars) ens confirma que més amunt de la font de l’Alzina hi havia la vinya de Cal Roman, i que a mitjans dels 70 va arrencar els ceps i hi va plantar Pinassa (Pinus nigra) comprada a Caldes de per encàrrec del propietari. Aquesta font era força concorreguda per veïns dels dos municipis i de ben segur que aquests pollancres de l’Alzina ja existien.

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MASCLANS, FRANCESC (1999) - “Guia per a conèixer els arbres”, actualitzada per Oriol de Bolós - Flor del Vent Edicions

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.