Plantada del Maig de Canyamars
Dosrius

Maresme
    Plaça de l'església de Sant Esteve - Canyamars
    Dins del casc antic de Canyamars, davant de l'església parroquial de Sant Esteve

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Modern
    XIX-XX
    Adriana Geladó Prat

La Plantada del Maig o festa del Maig es celebra a Canyamars el dia 30 d'abril per la nit. Es tracta d'un ritual de caràcter dendrològic que antigament homenatjava als esperits de la natura i a la fertilitat de la terra. L'organització és completament popular i lliure. Al vespre del darrer dia del mes d'abril es va a buscar un arbre al bosc (normalment un pollancre que s'ha localitzat durant la tarda prèvia), es talla amb ajuda mecànica i es porta arrosegant-lo amb un tractor fins a la pujada del carrer de Sant Esteve. Des d'allà s'agafa a pes per un grup de gent i es puja fins a la plaça, on es planta manualment. En aquesta plaça hi ha un forat que l'Ajuntament ha fet especialment per plantar-lo, i que durant l'any està tapat amb sorra i una tapa. Un cop a la plaça es pela l'escorça de l'arbre amb destrals, fins pràcticament al capdamunt, i amb l'ajuda d'un calçador, diverses cordes i algunes forques es va redreçant fins a inserir-lo dins del forat i posar-lo dret. En acabar es fa un sopar popular a la mateixa plaça. L'arbre, que per anar bé ha de fer uns 35 centímetres de diàmetre i uns 20 metres d'alçada, es deixa plantat durant tot el mes de maig.

Antigament, l'arbre es duia a pes des del lloc on es tallava, sense arrosegar-lo i sense cap ajuda mecànica o animal, i es deixava plantat tot l'any.

AMADES, Joan (1980). Folklore de Catalunya. Barcelona: Selecta, vol. 3. Costums i creences, p. 1098-1100. AMADES, Joan (1984). Costumari català: el curs de l'any. Barcelona: Salvat [etc], vol. III, p. 369-370. RAMIS NIETO, Josep. "Dosrius a través dels ulls del jove Esteve Albert". A Dosrius. Una visita al passat. 1-23 de novembre de 2016. Bloc. Accés el 27 de setembre de 2017. RIERA, J.M.; JUBANY, M.A.; ALSINA, N. (2009). Itineraris pel municipi de Dosrius: un tomb pel nucli antic de Dosrius, un passeig per Canyamars, una volta pel Far, l'aigua, el nostre signe d'identitat. Dosrius: Ajuntament de Dosrius, p. 16. ROCA ESCODA, Mireia; CERVETO VIDAL, Eva (2015). Tallar-lo per després plantar-lo. Aproximació etnogràfica de la Plantada de l'Arbre Maig a Òrrius. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, p. 20-22. VILA I BOIXADER, Ramon (1991). El Maresme. Col. Catalunya, esqueixos d'un passat 1. Mataró: Memòria, p. 104.