Pg. de la Ribera, 58-59

Edifici
    Art Decó
    Josep Mª Ayxelà i Terram
    El Pla Especial determina que cal conservar estrictament la façana.
    Pla Especial, 358. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 009A09000
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici d'habitatges construït entre mitgeres i organitzat en alçat en planta baixa i tres pisos, d'un estil indeterminat proper a l'art decó. Té tres eixos verticals d'obertures ben definits, però de característiques diferenciades, segons la seva situació en alçat. Així, a la planta baixa es disposen dues portes situades a la part més oriental, mentre que a la part occidental se situa una finestra. La porta central, més estreta i amb brancals i llinda recta, disposa d'un baix relleu representant unes escenes de marina, en concret un bou amb una nansa a primer terme i un personatge assegut fumant pipa. Els emmarcaments de les dues portes i finestres són de pedra motllurada. En el primer pis se situen un balcó a la part més occidental i dues finestres, amb uns emmarcaments de les mateixes característiques descrites anteriorment. La llosa del balcó és d'obra reforçada per una estructura de ferro de forja. La barana és senzilla, amb barrots verticals i passamà simple. La segona planta disposa de tres finestres més baixes que les anteriors i amb el mateix sistema d'emmarcament. I la darrera planta, després d'una faixa motllurada contínua que trenca la verticalitat dels eixos i que només avarca l'espai corresponent a dues de les tres finestres (les dues més orientals), s'organitzen tres obertures de característiques ben diferents respecte les anteriors; la central està rematada per una llinda en forma d'arc de mig punt que mena a un espai lliure de coberta (espai obert); dita finestra està flanquejada per dos amples finestrals amb emmarcaments similars als anteriors, els quals disposen d'una faixa motllurada simple situada a nivell de forjat d'aquesta tercera planta, a mode de visera. Corona la façana una cornisa que per la seva part més oriental s'eleva simulant una torre. Dita cornisa, de força volada, és llisa sense cap tipus de motllura. El revestiment de la façana és simple, fet a base d'un arrebossat senzill pintat de color crema que contrasta amb el to granat dels elements d'emmarcament de finestres, cornisa, faixes motllurades, etc.; la qual cosa li atorga singularitat.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 15, que inclou el tram més representatiu de les cases d'estiueig sitgetanes del primer quart del segle XX, amb abundants edificis modernistes i alguns exemples de construccions noucentistes. El projecte arquitectònic original es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges.

El nom de l'arquitecte, Josep Mª Ayxelà i Terram, figurava en una placa de la façana -segons consta en el Pla Especial- i no es coneix cap altra documentació al respecte.

Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)