Casa Àngela Milà i Pasqual

XX
    Any
    1915
    El Pla Especial estableix que cal conservar estrictament la façana i eliminar els elements afegits a la planta baixa.
    Pla Especial, 359. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11948
    Residencial
    Ref. cad.: 62212DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït entre mitgeres i organitzat en alçat en planta baixa i dos pisos, amb un estil indefinit proper a un llenguatge eclèctic de les primeres dècades del segle XX. La disposició d'obertures segueix un esquema regular, amb dues a la planta baixa, una a la planta primera i dues a la planta segona. Les característiques de totes les obertures són idèntiques; és a dir, llindes en forma d'arc escarser i emmarcaments fets a base de faixes simples de maó vist que sobresurten lleugerament de la línia de façana. A la planta primera, l'obertura està centrada respecte un balcó que ocupa gairebé la totalitat de l'amplada de l'estreta façana; aquest balcó, amb llosa d'obra, disposa d'una barana de tècnica mixta d'obra de maó vist i de ferro de forja; la part central és la de ferro, amb barrots helicoïdals amb motius florals amb un passamà simple i motius florals d'entrellaç; els laterals de la barana són d'obra, amb petits pilars entre els quals es disposen un joc de teules que formen una gelosia; el passamà de la zona d'obra és de ceràmica vidrada, això com uns elements decoratius en forma de florons també de ceràmica vidrada. Les dues finestres de la segona planta disposen de mainell també d'obra de maó vist, i estan emmarcades totes dues per una faixa d'obra vista de maó que en forma de faixa simple les engloba dins d'un gran arc escarser, i unes línies situades als laterals de façana i a nivell del format de la planta primera. Per damunt de l'arc escarser s'organitza un aplacat ceràmic de rajoles de dos colors, per culminar en una cornisa que combina diverses filades de maons disposats de cantell i teules àrabs. Damunt la cornisa se situa la barana del terrat, feta d'obra imitant merlets esglaonats i barana de ferro combinant barrots verticals simples amb d'helicoïdals. La resta de façana està revestida per un arrebossat senzill pintat de color blanc que contrasta amb els elements d'emmarcament i la superfície aplacada de rajola.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 15, que inclou el tram més representatiu de les cases d'estiueig sitgetanes del primer quart del segle XX, amb abundants edificis modernistes i alguns exemples de construccions noucentistes. El projecte arquitectònic original es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges.

Aquest edifici que va pertànyer a Àngela Milà i Pasqual, i constava inicialment de dos nivells d'alçat (pb + 1p). El 20 de desembre de 1915 la propietària s'adreçà a les autoritats municipals tot sol·licitant llicència per a aixecar un segon pis i remodelar el conjunt de la façana. El permís fou concedit el dia 22 del mateix mes. (Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1915-1917)

Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1909-1914. COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges MONTE, M.A. (1987) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11948 Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)