Passeig de Ramon Vall (jaciment)
Navàs

Bages
    Passeig Ramon Vall. Navàs

Jaciment arqueològic
    Prehistòric
    Neolític
    XXXV-XXV aC
    Regular
    Les restes físiques de les tombes es troben al subsòl del Passeig i no són visibles
    BPU
    Pla Especial Urbanístic de Protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages), 2018, amb el núm. 02.BARP. Nivell 6. AEA
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    CCAA 1547
    Sense ús
    Ajuntament de Navàs
    Jordi Piñero Subirana

Conjunt de diverses tombes corresponents al període neolític, dins el grup anomenat “solsonià”, que van aparèixer en el subsòl del Passeig de Ramon Vall (al seu tram nord) i que són fruit de troballes fortuïtes en diferents moments, entre els anys 1937 i 1987. Algunes de les restes van ser estudiades i recobertes posteriorment amb la pavimentació del Passeig. Fa uns anys a la zona s’hi va instal·lar un plafó informatiu i, sobre el paviment, es va senyalitzar la situació de dues de les tombes: davant del plafó (tomba II) i a un costat del plafó (tomba IV).

Concretament, al Passeig s’hi van desenterrar quatre tombes. Es considera, però, que l’àmbit del jaciment es pot estendre fins a la masia de can Vall, ja que en aquesta zona hi van aparèixer també algunes sepultures, però no estan ben documentades. El nucli del jaciment, doncs, estaria situat a la terrassa del riu Llobregat, una plana que avui és ocupada per l’eixample del poble. Les tombes corresponen al tipus de caixa soterrada o cista, dins el grup de megàlits neolítics solsonians, i cronològicament pertanyen al Neolític Mitjà, entre el 3500 i el 2500 aC.

El sepulcre II fou descobert el 1947. Mesurava 0,62 de llargada per 0,93 d’amplada i 0,92 de fondària. Contenia un esquelet sencer d’un home adult d’entre 18 i 20 anys i, com a aixovar, una gerra de forma ovoide amb dues nanses de cinta i dues llengüetes. El sepulcre III fou descobert el 1960 molt a prop de l’anterior. A l’interior contenia un esquelet sencer i com a aixovar un atuell de ceràmica de forma semi-cilíndrica amb quatre nanses de llengüeta. El sepulcre IV fou descobert el 1987 i només se’n van trobar les lloses dels dos costats llargs. Tindria una llargada de 1,33 m per 0,71 d'amplada i 0,73 de fondària. D’altra banda, en la sepultura I (localitzada el 1937) s’hi hauria recuperat un crani.

Les restes arqueològiques que es van extreure es troben actualment al Museu Comarcal de Berga.

En obres fetes al Passeig l’any 1937 va aparèixer una primera tomba, de la qual, però, no se’n tenen imatges ni dades gaire concretes. El 15 de gener de 1947 se’n va trobar una altra. El 1960 es feren novament obres i en va aparèixer una més. En aquest moment Alberto del Castillo les va estudiar i publicar. Posteriorment, sembla que n’han aparegut algunes més en l’àrea que va cap a can Vall, però no han estat ben documentades. El 1987 aprofitant una nova remodelació del Passeig, Josep M. Badia va poder re-excavar algunes tombes i les va mesurar, i també es va descobrir la tomba número IV.

BADIA MASGRAU, Josep M. (1984). “Dades arqueològiques i històriques entorn de Navàs”. Actes de la XXVI Assemblea Intercomarcal d’Estudiosos (Manresa, 1981), 1er vol. Miscel·lània d’Estudis Bagencs, núm. 3. Manresa, p. 115.

BADIA MASGRAU, Josep M. (1988). “Navàs”, Història del Bages, vol II, Ed. Parcir, Manresa, p. 158.

CAIXAL, ÀLVAR; VILAMALA, Imma i altres (2018). Pla Especial Urbanístic de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages). Ajuntament de Navàs. Fitxa 02.BARP

CASTILLO, A (1962). “La necrópolis de cistas no megalíticas de Navás”. VII congreso Nacional de Arqueologia (Barcelona, 1960). Zaragoza.

CURA, Miquel (1980). “Guia arqueològica del Bages”. El Bages. Aproximació al medi natural i humà de la comarca. Centre Excursionista de la Comarca de Bages, Granollers, Manresa.

CURA , M; VILARDELL, R (1982). “El fenomen megalític a les comarques centrals de Catalunya”. XI Symposium de Prehistòria i Arqueologia peninsular. Ausa, vol. X, Vic.

DAURA, A; GALOBART, J (1982). “L’arqueologia al Bages”, 1r volum. Les Fonts. Quaderns de Recerca i Divulgació, núm. 5. Col·legi Doctors i Llicenciats. Manresa, p. 32, 52, 55.

DAURA, A., GALOBART, J., PIÑERO, J. (1995) L’arqueologia al Bages. Col·lecció monografies, núm. 15. Centre d’Estudis del Bages. Manresa, p. 46-47.

MUÑOZ, A (1965). La cultura neolítica catalana de los sepulcros de fosa. Barcelona

SADURNÍ (1987). "Redescobreixen dues tombes neolítiques al passeig de Navàs", Regió 7 (24-11-87), Manresa.