Parc Natural del Garraf

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Sense data
    L'any 1974 va començar a funcionar l'abocador d'escombraries de la vall de Joan, un dels impactes més importants del Parc Natural del Garraf. Actualment les diferents administracions amb competències en el tema treballen per la clausura i restauració de la zona que ocupa l'abocador. El 1982 i el 1994 es van declarar dos incendis forestals dins dels límits del Parc.
    DOGC 18-2-1987
    Diputació de Barcelona, La Pleta. Carretera de la urbanització "Rat-penat" a la Plana Novella, Km. 3
    Laia Massansalvador Soler

El Parc Natural del Garraf protegeix 12376 hectàrees, de les quals 2797 pertanyen al municipi de Sitges. Aquesta part del massís del Garraf va ser declarada parc natural l'any 1986. El medi físic és de roca calcària del Triàsic, el Juràssic i el Cretàcic, i es caracteritza per la formació de formes externes com les dolines i els rasclers, i de formes internes com les coves i els avencs. Hi consta un riu subterrani que desemboca a mar per la zona de la Falconera. Pel que fa al medi biològic abunda el pi blanc així com el la màquia litoral, especialment el Margalló, característic de la comarca. La fauna més destacable és de rapinyaires com l'àliga de cua barrada i el falcó pelegrí, i mamífers com el porc senglar i la guineu.

El Parc Natural es regeix des del 26/07/01 pel Pla Especial de Protecció del Medi Físic i del Paisatge de l'Espai Natural del Garraf i d'acord amb la Llei sobre règim del sòl i ordenació urbana. El 20'80 % del Parc és de titularitat pública i el 79'20% és de titularitat privada. Forma part de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona i es gestiona conjuntament amb el Parc Natural d'Olèrdola. Des del 2002, el parc del Garraf està agermanat amb el " Parco naturale della Maremma" a la Toscana, amb el que manté programes d'actuació i intercanvi que han permès desenvolupar diverses accions conjuntes. Aquest agermanament s'ha fet en col·laboració amb Legambiente, l'entitat ambientalista més notòria d'Itàlia. Les administracions gestores dels parcs, alhora que diverses universitats, museus, centres de documentació, fundacions, empreses i grups de recerca locals, impulsen estudis de caràcter social, geogràfic i científic sobre els àmbits del Garraf, Olèrdola i el Foix. Totes aquestes iniciatives s'apleguen en el Pla de seguiment ecològic. A més, per tal d'afavorir el contacte entre investigadors, periòdicament s'organitzen Trobades d'Estudiosos de les quals, fins ara, se n'han fet quatre edicions al Garraf i una al Foix.

LUNA I TOMÀS, Gonçal (2004)."Parcs del Garraf, Olèrdola i el Foix". Barcelona : Diputació de Barcelona. III Trobada d'Estudiosos del Garraf comunicacions presentades els dies 19 i 20 de novembre de 1998 al Museu de Gavà, Trobada d'Estudiosos del Garraf ( 3ª:1998:Gavà). [Barcelona] : Diputació de Barcelona, Servei de Parcs Naturals, 2000.
    IV Trobada d'Estudiosos del Garraf : comunicacions presentades el dia 21 de novembre del 2002 a Vilanova i la Geltrú. Trobada d'Estudiosos del Garraf( 4a: 2002: Vilanova i la Geltrú). [Barcelona] : Diputació de Barcelona, Xarxa de Municipis, Xarxa de Parcs Naturals, 2004.