Paper moneda de La Força
Sant Pere de Vilamajor

Vallès Oriental
    Ajuntament de Sant Pere de Vilamajor. C/ Nou, nº 26, 08458, Sant Pere de Vilamajor.

Patrimoni documental
    Fons documental
    Any
    Alguns dels exemplars es troben esquinçats.
    Restringit
    Científic
    Ajuntament de Sant Pere de Vilamajor
    Virgínia Cepero González

Es tracta de més d'un centenar d'exemplars de paper moneda de valor d'una pesseta i de 0,50 pessetes emesos per l'ajuntament de La Força, durant la guerra civil espanyola. Es troben custodiats a l'arxiu municipal.
    Els bitllets, que són impresos per una sola cara, estan presidits per l'escut de Catalunya i emmarcats per unes línies sense cap altre emblema ni dibuix. Consta el nom del secretari-interventor, Josep Estrada, i de l'alcalde, Joan Pascual, i duen numerador de color vermell.
    Els d'1 pesseta són impresos amb tinta marró sobre fons beix, i els de 0,50 pessetes, amb tinta negre sobre fons rosa.
    Alguns bitllets duen segell tampó de color violeta i ovalat amb "AJUNTAMENT DE LA FORÇA", a l'anvers en els d'1 pesseta i al dors en els de 50 cèntims.

Al fons del Museu de Granollers hi ha, també, un exemplar de paper moneda de La Força.

La Generalitat de Catalunya i diversos ajuntaments van emetre els seus propis bitllets de cèntims i pessetes durant la guerra civil espanyola (1936-1939), a causa de l'escassetat de monedes de poc valor nominal.
    L'ajuntament de Sant Pere de Vilamajor, aleshores anomenat La Força, també va emetre paper moneda de curs local i obligatori. L'emissió es va aprovar per acord municipal pel Ple el dia 16 de maig de l'any 1937, per un import total de dues mil pessetes amb els valors d'1 pesseta (amb un tiratge de 1.000 bitllets) i de 0,50 pessetes (amb un tiratge de 2.000 bitllets).
    Els bitllets foren impresos sobre paper de la casa Josep Guarro, a la impremta El Secretariat Català de Barcelona.

TORRAS, C. (1998). "Les monedes locals del Vallès (1937-1938)", Ponències. Revista del Centre d'Estudis de Granollers, nº 3. Granollers: Centre d'Estudis de Granollers, p. 103-122.
    TURRÓ i MARTÍNEZ, A. (2007). Les Emissions monetàries oficials de la Guerra Civil (1936-1939). I: Andorra, Illes Balears i Catalunya (Generalitat i locals). Institut d'Estudis Catalans: Societat Catalana d Estudis Numismàtics, p. 126 i 490.