Pallissa de la Tor de l'Espà
Lluçà

Osona
    Sector nord del terme municipal
    A 9400 metres per pista forestal de la carretera BV-4341, punt quilomètric 6'800

Edifici
    XIX
    Productiu
    Ref. Cad: 08108A002000030000BA
    Jordi Compte i Marta Homs

La pallissa de la Tor de l'Espà es troba situada uns metres al sud-est de la Tor de l'Espà, en un punt elevat a l'extrem nord del terme municipal. Es tracta d'una pallissa de grans dimensions, formada per dos nivells i bastida amb murs de maçoneria de pedra amb cantonades delimitades amb carreus treballats i coronada amb teulada de doble vessant amb aigües a les façanes laterals. La façana principal, orientada al sud, conté una gran obertura d'arc de mig punt que ocupa pràcticament tota la façana. Es troba emmarcada amb pedra treballada i conté dos blocs de pedra treballada que sobresurten en el punt on comença l'arc i que sustenten l'embigat que separa els dos nivells. Interiorment hi ha un pilar central de pedra treballada i dos pilars laterals adossats al lateral que arriben fins a la meitat de la pallissa, sustentant l'embigat que separa els dos nivells. Davant aquesta façana de la pallissa hi ha l'era enrajolada de la masia, força malmesa. Tant la façana est, coberta de vegetació, com la nord, que dóna a una petita esplanada davant la façana principal de la masia, no contenen obertures. La façana oest conté un portal emmarcat amb pedra treballada i llinda de fusta en el qual hi ha la data de 1818 inscrita situat a l'extrem esquerre donant accés directe al nivell superior de la pallissa.