Nucli antic de Malgrat de Mar

Modernisme
    Noucentisme
    XV-XX
    BPU. Catàleg de Béns del POUM, 2004.
    Residencial
    Diversos propietaris
    Marta Lloret Blackburn- Antequem, S.L.

El nucli antic de Malgrat va néixer a partir d'un camí principal. Probablement en un primer moment estava integrat per cases disperses, construïdes a redós del castell de Malgrat. En època moderna es van anar configurant alguns dels carrers actuals, com el de Passada i de Bellaire, amb cases entre mitgeres d'obra popular. En aquest moment es va construir la primera església parroquial, tot i que fou notablement reformada al segle XVIII. Durant la segona meitat del segle XIX el poble va viure el seu major creixement i es va definir l'estructura urbana actual, amb diverses cases de tipus senyorial, d'estil eclèctic i posteriorment modernist i noucentista, dels quals en queden nombrosos testimonis. Està definit per l'espai de l'antiga sagrera de Sant Genís de Taradell, que va expandir-se vers a llevant i migdia a l'entorn dels camins principals, amb la Plaça, la Plaça de Santa Llúcia i d'en Gili; i els carrers de la Vila i de Sant Sebastià. S'hi conserven cases d'una i dues crugies, amb la coberta a dues vesssants i el carener paral·lel a la façana, moltes d'elles obertes amb portals i finestrals de pedra carejada. Algunes de les obertures de les cases estan inscrites, entre les que en destaquen algunes del segle XVI, tot i que la majoria són del segle XVIII.

El nucli de Malgrat té el seu origen en la construcció de cases a l'entorn del camí ral, que acabarien formant la Vilanova de Palafolls. Al segle XIV ja s'hi havien aplegat vint focs, pel que Berenguer de Palafolls va nomenar Bernat Estornell com a batlle. El creixement significatiu de la vila no es produí fins al segle XIX i en especial a principi del segle XX, quan es van configurar la major part dels carrers actuals.

Catàleg de Béns Protegits del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Malgrat de Mar (2004). Ajuntament de Malgrat de Mar.