Nucli al voltant de l'església de Bigues
Bigues i Riells del Fai

Vallès Oriental
    Turó de Bigues

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVII-XIX
    Regular
    Hi ha molts espais abandonats i malmesos, com l'edifici de les antigues escoles o el cementiri. D'altres, s'estan deteriorant per estar tancats, com Ca n'Adzet.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA: 29/28400
    Obert
    Anna Soteras i March

Conjunt d'edificis situats al turó de Bigues. Inclou els cossos de l'església, l'edifici de la Rectoria, Ca n'Adzet, l'antic Ajuntament i les antigues escoles municipals. És una mostra de l'arquitectura semirural que s'ha anat reformant al llarg del temps, per adaptar-se a les noves necessitats.
    Destaca l'edifici de la Rectoria i Ca n'Adzet, amb origen al segle XVI, i com a exemples d'arquitectura de finals del segle XIX hi ha l'antic Ajuntament i l'edifici modernista de les escoles municipals.
    Bigues es caracteritzava, ja en temps passats, per nuclis d'habitatge molt dispersos en el territori, aprofitant els recursos disponibles i lligats a les explotacions agràries. Ni Riells del Fai ni Bigues tenen un nucli urbà definit i consolidat al llarg del temps.
    El turó de la parròquia va perdre habitants i activitat quan la població es va traslladar a la vall, millor comunicada, i amb més disponibilitat de recursos.

L'Ajuntament té intencions d'arranjar l'espai ocupat pel cementiri, molt malmès, i convertir-lo en zona verda, recuperant el mausoleu de la família Maspons i Ca n'Adzet. També es vol recuperar l'edifici de les antigues escoles.

Aquest nucli es troba lligat a la Baronia de Montbui, de la qual formà part des de l'any 1059, quan Mir Geribert i Guisla van obtenir l'alou comtal que formaria la Baronia.

COMAS, Carme (1985): Parròquia de Bigues. Inventari de Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Departament de Cultura de la Generalitat. Inèdit.