Naus industrials del barri de l'Estació

Naus industrials del barri de l'estació
Rajadell

Bages
    Barri de l'Estació. Carrer de l'Estació 27-31
    Al barri de l'Estació. Davant l'Estació de tren

4620869
    Conjunt arquitectònic
    XX
    La num. 31 i 27 estan restaurades. La 29 presenta estat d'abandó.
    Altres
    Diversos Propietaris
    PEP 1993 (Jordi Piñero)/ OPC 2017-21

Conjunt de tres naus industrials, de tipologia pràcticament idèntica.
    La tipologia de les naus és la següent: planta rectangular; coberta a doble vessant; i d'una sola planta excepte la més ponentina, que també té golfes. Les parets són de pedres de diferents mides, cimentades, antigament arrebossades i ara de pedra vista.
    Les dues naus adossades de ponent presenten a la façana davantera dues grans portes cadascuna. La més ponentina presenta una gran finestra, a les golfes. Estàn emmarcades amb maó. Aquestes dues naus juntes tenen adossada al darrera una construcció de dues plantes que era un corral. El pis superior era residencial.
    La nau situada a llevant (la farmàcia fins 2019), separada de les altres dues pel carrer del Roure, presenta a la façana de davant una porta centrada amb dues finestres a banda i banda, enmarcades amb dovelles de maó. A darrera hi ha un edifici adosat. Pel lateral s'accedeix a la cooperativa.

Naus ubicades a la carretera, davant l'Estació de tren, entre l'antiga botiga (avui Restaurant Ca l'Isclet) i l'antiga fonda (avui restaurant cal Miliu). Daten de començaments de segle XX. La que es troba a llevant (num. 31) pertany a l'antic sindicat o cooperativa de pagesos. La major part va ser venguda com a farmàcia, i tenia aquest us fins 2019. Darrera encara queden dependències de l'antic sindicat. Actualment s'usa com a ampliació del restaurant Cal Miliu. Les dues que estan adossades (num. 27, 29), a la banda més ponentina, han acollit diverses activitats industrials (de fet pertanyien al complex industrial dels Serra, que explotaven la fàbrica de galetes) i posteriorment s'han utilitzat com a magatzem i garatge. El 2019, la farmácia es va traslladar a la nau central. La nau que hi ha més a ponent ha estat llogada el 2019 per l'ajuntament per a magatzem per a guardar la col·lecció etnogràfica de l'antic museu (fitxa 191).

La nau del sindicat de pagesos va construir-se a començaments del segle XX (pels volts de l'any 1910). El 1922/ 23 el mateix sindicat construïa el molí d'oli, al barri dels Molins (fitxa 124). En un principi la nau era compartida entre el sindicat de Rajadell i el de Fals. Posteriorment Fals construí el seu propi edifici, al costat de la carretera, i el sindicat de Rajadell comprà la part corresponent a Fals i tirà a terra l'envà que separava els dos locals. Sembla que els jornalers i pagesos tenien ja una tradició associativa. Posteriorment es van afiliar a la Unió de Rabassaires .
    Pel que fa a les altres dues naus, després de l'electrificació del poble, l'any 1923, van acollir una fabrica de gasoses (propietat d'un tal Angelet, de Rajadell) i també una fàbrica de gènere de punt (propietat de Josep Davant Miralles). Més endavant s'hi instal·là un cafè, ja que al barri hi havia molt moviment. També va fer servei a la botiga i a la botifarreria que regentà l'Isclet a la Casa dels Serra (avui Ca l'Isclet)

Informació oral: Iscle Font
    Ajuntament de Rajadell (2017) Relats i Memòria de Rajadell. Ajuntament de Rajadell, L'Arada Creativitat Social..
    Ajuntament de Rajadell (2017). Passejades per Rajadell. L'Estació.