Mural Centre Obert de Ponent / Jardins de can Guitart
Granollers

Vallès Oriental
    Carrer València, 294
    A la zona d'eixample de Granollers

Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    Pau Farell
    Ornamental
    Ajuntament de Granollers
    Jordi Piñero Subirana

Mural grafit que es troba en diferents punts dels Jardins de can Guitart, obra de l’artista granollerí Pau Farell. El mural es va pintar a la façana del jardí que dona al Centre Obert de Ponent: un equipament on s’educa en tel temps de lleure a infants i adolescents del barri. S’hi representa el mapa del món i la frase “una sola raça, la humana”, a uns metres de distància hi ha un gran cor (pintat en una escala) junt a la paraula “respecte” i, en una altra paret, un camp de futbol amb la paraula “món”. Aquestes paraules van sorgir d’un procés de participació al barri. Aquesta intervenció va arrodonir l’actuació municipal que s’havia fet uns mesos abans en els Jardins de Can Guitart.

Aquest mural forma part del projecte d’art urbà impulsat per l’Ajuntament de Granollers sota la denominació Murs que parlen. Es va iniciar l’any 2006 amb el propòsit de millorar el paisatge urbà a partir de la intervenció artística. Consisteix en la promoció d’intervencions muralistes en parets mitgeres de la ciutat per artistes d’abast internacional. El projecte desenvolupa una intervenció artística de gran format per any, de tal manera que se’n pugui dissenyar un projecte educatiu i comunitari. Per tant, és una proposta en clau educativa, cultural i comunitària que inclou activitats de participació, debats, etc, i en la qual hi participen escoles, centres oberts, entitats veïnals... (Web Ajuntament de Granollers).

Aquest mural en concret es va inaugurar el gener de 2015, després que l’espai entre cases del carrer de València fos renovat i rebés el nom de Jardins de can Guitart, en record de la fàbrica tèxtil d'Antoni Guitart i Guitart que, fins la dècada de 1970, estava situada a la cruïlla dels actuals carrers de Ponent i València. Els jardins van incorporar, entre d'altres, una zona de jocs infantils, noves plantacions i mobiliari urbà, així com una tanca amb portes per regular l'ús de l'espai. Dins d'aquest àmbit hi ha el Centre Obert de Ponent, un equipament municipal on s'educa en el temps de lleure a infants i adolescents del barri.

El mural i la intervenció artística fou dirigida i portada a terme per l’artista granollerí Pau Farell. Va comptar amb la col·laboració dels infants del Centre Obert Ponent, l’Escola Ponent, el veïnat del barri i l’Associació de Veïns de Ponent. Es va fer mitjançant el procés participatiu anomenat “cercamans".