Muçol de Foc dels Diables de Castellterçol Castellterçol

Moianès
Local ANLA, C. Josep Gallés, 36.

2.12052
Patrimoni moble
Objecte
XXI
Dolors Sans, constructora.
Restringit
Simbòlic
Ajuntament de Castellterçol
Virgínia Cepero González

El Muçol és la bèstia de foc de la Colla de diables de Castellterçol. Va ser dissenyada i construïda, l'any 2015, per l'artista Dolors Sans, amb motiu del vintè aniversari de la colla.
És un mussol de fibra de vidre (reïna de polièster) d'estil naturalista, en actitud agressiva i dinàmica. Una part de les ales del drac mussol és fixa i l'altra part de l'ala, es pot desplegar. Al pit, a mode de medalló, hi ha l'almorratxa, element tradicional i simbòlic de Castellterçol.
És de grans proporcions: amb les ales obertes té una amplada de 3,53 m i una alçada de 3 m amb el portador inclòs. És per un sol portador i disposa de 30 punts de foc.
Els diables van triar aquesta figura perquè hi ha una dita que es refereix als castellterçolencs com a "mussols". A la bèstia també li han creat una llegenda pròpia, molt recent.

Titularitat privada; accés públic. És propietat de la Colla de Diables de Castellterçol. Es guarda actualment al local municipal ANLA però està previst el trasllat al local del Diables a les Piscines.
Fotografies extretes del web de la Colla de Diables de Castellterçol: https://diablesdecastelltersol.org/
La Colla de Diables de Castellterçol és l'única agrupació de foc del Moianès. Es va crear l'any 1995, dins d'un grup d'esplai infantil i juvenil. La seva activitat central gira al voltant dels Correfocs de Festa Major, i el de Sant Joan, tanmateix participa en altres actes relacionats amb del calendari festiu local i comarcal. Actualment, la colla té 55 socis entre Diables i Tabalers i des de 2014 compta amb la Colla de Diablets ( infants de 5 a 12 anys), amb 45 diables i tabalers.

DIABLES DE CASTELLTERÇOL: https://diablesdecastelltersol.org/