Monument en memòria de les inundacions de 1962

11 de novembre de 2012
    Albert Novellón (1938-2019)
    Simbòlic
    Ajuntament de Matadepera (Plaça de l’Ajuntament, 1 – 08230 – Matadepera)
    Jordi Montlló Bolart

Monument en homenatge a les víctimes de  les riuades de l’any 1962. Està situat en un parterre enjardinat  de la Plaça de Sant Jordi, a proximitat d’una font i d’un garrofer.

Consta d’un monòlit de ferro corten al damunt de la qual, un suport vertical suporta el pes d’un bloc de pedra conglomerat manipulat per l’artista, procedent del massís de Sant Llorenç del Munt. Per un costat s’hi pot veure una forma pentagonal, mentre que a la cara oposada la forma és irregular. L’obra reflecteix la unió de la força imparable de la natura i el treball dels éssers humans.

A la part més visible de la peanya, s’hi ha gravat l’escut municipal. Al dessota el següent text: “1962 / QUAN / LA PLUJA  / NO VA SABER / PLOURE.” I un xic més avall, “MATADEPERA / 2012”. En el lateral esquerra de la peanya, escrit en un costat es pot llegir el nom de l’escultor “ALBERT NOVELLON”.

Amb motiu de la commemoració des del web de l’Ajuntament de Matadepera es va obrir un bloc on tothom qui volgués pogués aportar imatges i documents que permetessin preservar la memòria històrica d’aquests fets. A l’Arxiu Municipal s’hi conserven balanços dels danys oficials, telegrames de condol, fotografies i un plànol de les obres de consolidació que es van realitzat a la llera de la Riera de les Arenes. El bloc porta el nom “Els aiguats de 1962 a Matadapera”.

L’Arxiu Municipal conserva un document gràfic amb els dibuixos d’un monument commemoratiu encarregat a l’arquitecte municipal José Vila Juanico i la ubicació. El projecte però no es va acabar de dur a terme.

L’any 1962 el Vallès patí uns aiguats destructors, on a sense comptar els enormes desperfectes, hi van perdre la vida nombroses persones. El monument està situat en l’indret del municipi on les afectacions per la riuada van ser més importants. Cinquanta anys després, l’any 2012, en aquest indret es col·locava un monument per tal en memòria de les víctimes. La inauguració del monòlit va tenir lloc el dia 11 de novembre a un quart de sis de la tarda. Després el Cor Montserrat de Terrassa, dirigits per Marc Marcet, oferia un concert commemoratiu a l’Església de Sant Joan. Les peces que es van interpretar estaven agrupades en tres blocs temàtics: el preludi dedicat als elements de la Natura; un bloc central que sota el nom de “25 de Setembre” feia una oda al dolor i el patiment de la gent i finalment l’evocació a l’esperança sota el títol de “Aigua de mort, aigua de vida”. Al piano, hi havia el músic Rossend Solvas, i els textos foren obra d’Antoni Perarnau.

L’artista matadeperenc, a qui es va encarregar l’obra, Albert Novellón va dir d’ella “és una metàfora de la natura i l’home. L’acció de la natura, capaç de provocar una riuada queda representada en la pedra; mentre que la mà de l’home, que pot adequar la riera o parcel·lar el terreny, es pot entreveure en aquesta forma geomètrica”.