Monument del Pi de les Tres Branques
Folgueroles

Osona
    Plans de la Damunt
    A l'extrem nord-est del nucli urbà, prop de l'ermita de la Mare de Déu de la Damunt
    573 m.s.n.m

Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    Evarist Dodas
    Ornamental
    Ajuntament de Folgueroles
    Adriana Geladó Prat

Monument commemoratiu situat a la banda sud-est de l’ermita de la Mare de Déu de la Damunt, als plans de la Damunt. Està format per un total de cinc lloses de pedra de forma irregular, anclades al sòl i disposades en filera al voltant del plançó del Pi de les Tres Branques. La llosa principal, de majors dimensions que la resta, està decorada amb un medalló emblanquinat amb el bust de Jacint Verdaguer. A la part superior hi ha gravada la inscripció “LO PI DE LES TRES BRANQUES”, mentre que a la part inferior hi ha gravats dos versos del poema homònim escrit per Jacint Verdaguer l’any 1887: “PREGUEM QUE SIA AQUEIX PI / L’ARBRE SAGRAT DE LA PÀTRIA / VERDAGUER”. La resta de lloses, de tamany més petit, estan gravades amb els noms de quatre dels cims més emblemàtics de Catalunya: Canigó, Puigmal, Pedra Forca i la Pica d’Estats. A la part posterior de la llosa principal hi ha gravat el nom de l’autor de la composició, Evarist Dodas, i l’any 2011.

L’element està inclòs dins dels límits de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

Aquest monument fa referència al Pi de les Tres Branques, símbol de la unitat dels Països Catalans. L’any 1887, Jacint Verdaguer va escriure el poema homònim després de recorre el Berguedà, elevant l’exemplar a la categoria d’arbre sagrat de la pàtria catalana. Els propietaris del famós arbre van cedir-lo a la Unió Catalanista,i a partir de l’any 1902 (any de la mort de Verdaguer), l’arbre va ser motiu de veneració patriòtica. El plançó de Folgueroles, procedent de l’arbre originari situat a la població de Castellar del Riu, fou plantat l’any 2014 per iniciativa de l’ANC d’ambdós municipis.

“Verdaguer, el símbol renovat de la pàtria”. La Falguera nº 40, 2014, p. 50.