Monument "Curiosament el riu Besòs parteix el nostre poble en dos".
Sant Adrià de Besòs

Barcelonès
    La Catalana - Avinguda de la Catalana

Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    Gerard (Guerau) Calàbia i Rosanas
    Simbòlic
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Monument de caràcter simbòlic, dedicat al riu Besòs al seu pas per Sant Adrià, que esdevé també un símbol del municipi. Està format per una escultura abstracta, feta de formigó, pintat de blanc, que subjecta dues esferes metàl·liques. El monument representa, com indica el seu nom, la separació de la ciutat pel riu Besòs.

Gerard (Guerau) Calàbia i Rosanas, (1938-2011), va néixer a Sant Adrià de Besòs i es va consolidar com un artista polifacètic treballant l'obra escultòrica, la pintura, el gravat i el teatre. Les seves obres van rebre distincions, sobretot, a França. En la darrera etapa de la seva vida va donar gran part de les seva obra artística a l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs.

El barri de La Catalana, situat al marge dret del riu, va acollir a la dècada del 1910 la construcció de la central tèrmica de la Catalana de Gas y Electricidad, SA. La separació del municipi en dues zones ha complicat històricament la comunicació entre tots dos marges. Tot i l'existència d'una passera a inicis de la dècada del 1960 no ha estat fins l'any 2009 que el barri de La Catalana no ha tingut un pont de connexió amb Sant Joan Baptista. L'alcalde d'aquell moment, Jesús María Canga, manifestava que el nou pont ajudaria a unir la ciutat. La infraestructura inaugurada durant les Festes Majors del municipi representa la unió dels dos marges separats pel riu Besòs, imatge que podem relacionar amb l'escultura de Guerau Calàbia.

ASAB. Recull de premsa. 2009/09/05, 2009/09/06 i 2009/09/07. http://monuments.iec.cat/fitxa.asp?id=97&abrev=cat