Monument al Pare Manuel Cazador
Sant Julià de Vilatorta

Osona
    Cruïlla del Passeig Mossèn Cinto Verdaguer amb el carrer del Pare Manuel Cazador.

Patrimoni moble
    Element urbà
    XX
    Any
    Gabriel Guix
    Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta
    Virgínia Cepero González

Es tracta d'un rellotge de sol equatorial esfèric, fet de pedra, situat a la cruïlla de Passeig de Mossèn Cinto Verdaguer amb el carrer del Pare Manuel Cazador. Fou construït l'any 1994 en commemoració del 120 aniversari del naixement del pare Manuel Cazador.
    L'hora ve indicada per l'ombra pròpia de la Terra, que es projecta sobre l'esfera, en el canvi de la zona il·luminada a la zona no il·luminada. Hi ha gravades les 24 hores en xifres romanes i senyals per a les hores, les mitges hores i els quarts.
    És còpia del rellotge original dissenyat pel pare Cazador situat als jardins del Col·legi del Roser.

El Padre Manuel Cazador López va néixer a Torrente de Cinca, província d'Osca, el dia 29 de gener de l'any 1874. Als 14 anys va ingressar a la Congregació de Fills de la Sagrada Família.
    Va cursar estudis d'agronomia a la granja experimental de Barcelona, física a la Universitat de Barcelona i astronomia a l'Escola de Nàutica. Parlava francès i alemany amb fluïdesa.
    Des de l'any 1897 va viure la resta de la seva vida al col·legi del Roser, on va ser ordenat sacerdot dos anys després. A més de complir amb les seves obligacions religioses va dur a terme tasques educatives.
    En aquesta institució va dirigir l'observatori meteorològic, enregistrant dades diàriament durant seixanta anys, i va dur a terme una exhaustiva obra d'investigació en els camps de l'agronomia, de la física i, sobretot, de la meteorologia.
    Les seves importants col·laboracions amb el doctor Eduard Fontserè, van contribuir a entendre millor la meteorologia.
    Va morir a Sant Julià de Vilatorta l'any 1956, als 82 anys.

- CENTRE MEDITERRANI DEL RELLOTGE DE SOL: www.rellotgesdesol-cmrs.org
    - METEOVILATORTA: www.meteovilatorta.cat