Monument a Lluís Companys

Any
    Elisa Merino
    Simbòlic
    Ajuntament (C. de Joaquim Borràs, 40 - 08296 Castellbell i el Vilar)
    Jordi Montlló i Laura Bosch

Estàtua de bulto feta en bronze del President de la Generalitat republicana, Lluís Companys i Jover (1882 - 1940), situada damunt un bloc petri polit per tots costats a excepció de la part posterior. En el costat frontal hi ha una placa gravada la següent llegenda: " LLUÍS COMPANYS I JOVER / (1882 - 1940) / President de la Generalitat de Catalunya / Castellbell i el Vilar homenatja el dirigent republicà antifeixista / que lluità pels drets socials i nacionals del poble català. / PER CATALUNYA ! / Castellbell i el Vilar, 28 d'octubre de 2007 / Escultora: Elisa Merino. A l'angle inferior esquerre hi ha l'escut del municipi i en el dret el logo del Memorial Democràtic.

Inaugurat el 28 d'octubre de 2007 amb l'assistència de més d'un centenar de persones i la presidència de les autoritats municipals. Presentaren l'acte la pubilla i els hereus de Castellbell i El Vilar. L'alcalde senyor Torras va fer un parlament. També es va adreçar als assitents l'autora de l'obra, Elisa Merino.. Joan Valls i Pueyo va fer el discurs històric contextualizant la personalitat del President Companys. L'acte va cloure amb una ofrena floral i el cant de l'himne nacional català, Els Segadors.
    L'escultora Elisa Merino Calvo és nascuda a Guijuelo (Salamanca) és una artista multidisciplinar que resideix actualment a Borriol (Castelló).

El Memorial Democràtic és una institució pública. La seva missió consisteix en la recuperació, la commemoració i el foment de la memòria democràtica a Catalunya (1931 a 1980), que ocupa els períodes de la Segona República, la Generalitat Republicana, la Guerra Civil i les seves víctimes, ja sigui per motius religiosos o socials, de consciència o per la seva ideologia, i la repressió (llengua i cultura catalana, tant a persones com a col·lectius) per part de la dictadura feixista, la deportació i l'exili.

FRONTERA i VILA, Genís (2007). Entrevista a l'escultora Elisa Merino C.; dins El Brogit, 317, novembre de 2007, pp. 14 i 15.
    VALLS i PUEYO, Joan (2002). Ignasi Ribera i Rovira. Un gran periodista nascut a Catellbell i el Vilar (1880 - 1942). Ed. Ajuntament de Castellbell i el Vilar
    VALLS i PUEYO, Joan (2005). La CNT a Castellbell i el Vilar. 1931- 1938. Ed. Ajuntament de Castellbell i el Vilar
    VALLS i PUEYO, Joan (2006). La Segona República a Castellbell i el Vilar. 1931 – 1936. Ed. Ajuntament de Castellbell i el Vilar
    Llei 13/2007, del 31 d'octubre, del Memorial Democràtic
    Estatut d'Autonomia: article 54. Memòria Històrica
    Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per agilitzar l'activitat administrativa
    Decret 145/2008, de 15 de juliol, pel qual s'aproven els Estatuts del Memorial Democràtic.