Monument a Anselm Clavé Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
Plaça Anselm Clavé
Al bell mig de la plaça del mateix nom
536m

Patrimoni moble
Element urbà
Popular
XX
1955
Ornamental
Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà
Adriana Geladó Prat

Monument de pedra situat al bell mig de la plaça i amb la cara principal orientada a llevant, on es troba l'accés principal a l'espai. Està format per un pedestal de planta quadrada, amb el basament i el capitell motllurats. La cara principal està esculpida amb l'escut dels Cors de Clavé i la següent inscripció: "SANT HIPÒLIT / DE / VOLTREGÀ / A / CLAVÉ". Per contra, a la cara oposada, s'hi llegeix: "UN PETIT POBLE / A / UN GRAN / MESTRE / 24-4-1955". Aquest pilar està coronat per un bust de pedra blanca, representatiu del músic, poeta i polític català. L'estructura està delimitada per un parterre enjardinat de planta rectangular, format per un sòcol bastit amb carreus i un petit muret, amb les cantonades emfatitzades per uns daus de pedra enllaçats per una barana de ferro treballat de color negre.

El projecte de construcció del monument a Josep Anselm Clavé, custodiat a l'arxiu municipal, data de l'any 1954. L'any següent, en motiu de la col·locació al seu emplaçament actual, l'antiga plaça del Fossar fou remodelada, adoptant d'aquesta manera el nom actual. L'encarregat de les obres fou en Ramon Guiu Cabanas, amb un cost de 4.327 pessetes. El bust que corona el monument és obra de l'escultor J. Puigdollers.
Els anomenats Cors de Clavé eren un conjunt de societats fundades per Josep Anselm Clavé a mitjans del segle XIX, amb l'objectiu de millorar la cultura del proletariat mitjançant el cant i la música.

ANGLADA I ARBOIX, Emília (2008). Noms propis del Voltreganès. Vic: Eumo Editorial, Centre d'Estudis del Voltreganès, p. 29.
SERRALLONGA, J.; CROSAS, C.; CASAS, P.; SERRA, L. (2014). Sant Hipòlit de Voltregà, l'empenta d'un poble. Vic: Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà, Eumo Editorial, Museu del Ter, p. 102.
SERVEIS TÈCNICS MUNICIPALS (2019). "Catàleg de béns a protegir". Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Hipòlit de Voltregà. Document per a l'aprovació definitiva, setembre 2019. Codi identificador: 40.05.EA.