Monòlit de mossèn Josep Forn

Científic
    Ajuntament d'Òdena. Plaça Major, 2
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Un monòlit de pedra recorda l'assassinat del capellà igualadí, mossèn Josep Forn i Talló. Hi ha inscrit el següent text:
    DIE XVIII MENSIS AUGUSTI
    ANNI DOMINI MCMXXXVI
    PERSECUTORES ECCLESIAE
    HIC OCCIDERUNT
    JOSEPHUM FORN TALLÓ
    VIRUM ILLUSTREM
    AEQUALATENSEM
    SACERDOTEM
    SCRIPTOREM
    POETAM
    IN PACE VIVAT
    CUM SANCTIS

Va néixer a Igualada el 10 de marc de 1886. Estudia la carrera eclesiàstica al Seminari de Vic i fou ordenat sacerdot el 21 de setembre del 1919. El van adscriure inicialment a la parròquia de Barcelona, mes tard fou nomenat vicari de Copons, capellà de Raïmat i beneficiat a Santa Maria d'Igualada.
    Fou assassinat el 18 d'agost de 1936 prop de can Sabater. Estava amagat a la propera masia de can Jantorres, propietat d'uns familiars seus on s'hi estava des del mes de juliol de 1936, un cop esclatà la guerra civil.
    Un grup de milicians d'Igualada el van trobar a la casa mentre estava impartint classe de gramàtica a uns fills de la casa. S'explica que en emportar-se'l un familiar el va voler acompanyar i ell li va dir, conscient del que li podia passar: "Quedeu-vos; val més que em deixeu". Fou enterrat al cementiri d´Odena.
    Bon poeta, era un gran coneixedor del llatí, i enamorat de la Litúrgia havia traduït al català els himnes i els salms del Missal.

DALMAU I JOVER, Antoni (1987) Mn. Josep Forn i Talló (1886-1936): auster, senzill i noble. Priors del Sant Crist d'Igualada, Igualada
    JORBA i SOLER, Antoni (1982) Agonia d'una Ciutat. Impremta Codorniu, Igualada
    MASSANA, Josep (1949): "Mossèn Josep Forn i la seva poesia", Miscellanea Aqualatensia I, Ajuntament d'Igualada i Centre d'Estudis Comarcals d'Igualada, Igualada, pp. 82-85.
    TERMENS i GRAELLS, Miquel (1991) Revolució i guerra civil a Igualada (1936-1939). Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Barcelona.