Fogueres a sant Pere de les Botges

Sense ús
    Ajuntament d'Òdena.
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Era tradicional la nit de Sant Pere encendre grans fogueres al pla de cal Caire, a redós de l'antiga capella romànica de Sant Pere, fogueres que es veien des de tota la conca d'Òdena. Cal recordar que aquesta plana està situada en un dels extrems superiors de la conca i des d'on es pot gaudir d'unes vistes excepcionals.
    La citada capella es coneix popularment com Sant Pere de les Cadenes o Sant Pere de les Botges, possiblement fent referència en aquest segon qualificatiu, a l'abundància a la zona d'aquesta planta, que pot tractar-se de diverses espècies, segons les versions.
    Així, trobem que l'espernallac, es denomina en ocasions a la zona com l'herba de Sant Joan, botja de Sant Joan o flor de Sant Joan. També es coneix com a botja, la botja d'escombres (Dorycnium pentaphyllum) o el mateix espígol (Lavandula angustifolia). Qualsevol de les tres plantes podrien haver donat nom a la capella de Sant Pere de les Botges en trobar-se en abundància en aquest extrem del terme odenenc; i un darrer element a tenir present: qualsevol de les tres plantes, un cop seques, són altament inflamables i generen grans flamerades.

En un recull de costum i tradicions orals efectuat als anys 80 del segle XX per Josep-Vicenç Mestre, els avis d'Òdena li van explicar aquesta tradició.

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1994): "Col·leccionable Esglésies romàniques de l'Anoia", La Veu de l'Anoia, Centre d'Estudis Comarcals d'Igualada i La Veu de l'Anoia, Igualada