Molí del Vendrell
Tona

    Osona
    Emplaçament
    S'hi arriba fàcilment a través d'un camí veïnal en bon estat que enllaça en direcció est amb la N-141C de Manresa a Malla, a l’alçada del P.K.43, passant pel mas el Prat de la Barroca.
    601

    Coordenades:

    41.85902
    2.21542
    434879
    4634421
    Número de fitxa
    08283 - 247
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Popular
    Segle
    XVI, XVIII
    Estat de conservació
    Bo
    Si bé l'estat de la casa és bo, de l’estructura del molí pròpiament en queden poques restes constructives, només es conserva part de l'arrencament d'una volta de canó.
    Protecció
    Legal
    Inexistent
    POUM. Pla d’Ordenació Urbanística Municipal. VII. Catàleg masies i cases rurals. Id-24. Molí del Vendrell.
    IPEC. Inventari del Patrimoni Etnològic del Montseny.1995-1999. Molí del Vendrell. Tona. Número d’inventari IPEC 900971. Inventari del Patrimoni Etnològic de Catalunya
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC - 24443, IPEC - 900971
    Accés
    Difícil
    Residencial - productiu
    Titularitat
    Privada
    08283A001000400000YF
    Autoria de la fitxa
    Josep Anton Pérez Arriaga (TRÍADE Serveis Culturals)

    Prop del molí es va construir una casa senzilla, de planta quadrangular, i coberta a doble vessant amb carener perpendicular a la façana. El parament combina la pedra disposada irregularment amb el totxo vist, sobretot al voltant de les obertures.

    La casa té una part adossada a la banda de llevant bastida amb posterioritat.

    Als voltants hi ha coberts i magatzems vinculats a l’activitat agrícola i ramadera.

    La casa del Molí del Vendrell corresponia a les dependències del Mas Vendrell.

    De les estructures de l’antic molí fariner pròpiament, actualment només en queda un tram de mur tapat per la vegetació, prop de la riera. És parcialment visible la bassa, amb el pou o salt. També es pot intuir la volta de sortida d'aigua del carcabà que abocava directament al torrent. 

    El mas el Vendrell forma part de la zona coneguda com “La Barroca”, una franja de ponent respecte de Tona, caracteritzada per un paisatge de conreus, torrents, antics molins, vells camins, guixeres i masies disperses, que ja s’esmenta en un document del segle XVII. El conjunt del Vendrell, amb les seves terres incloses, formava part d’aquesta àrea.

    LLEOPART, Amadeu. (2006). Retalls del passat per conèixer millor Tona. Ajuntament de Tona.

    PADRÓS GÓMEZ, Carles. (2008) Dossier documentació Ruta de l’aigua a Tona (Osona). Ajuntament de Tona, Centre D'interpretació del Camp de les Lloses.

    PLADEVALL, Antoni. (1990). Tona. Mil cent anys d’Història. Eumo Editorial. Ajuntament de Tona.

    Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

    Inventari del Patrimoni Etnològic de Catalunya.