Molí de vent i pou de la torre de l'Albet
Gelida
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Aquest molí bombava l'aigua del pou que hi ha just davall. La torre és aïllada, de planta quadrangular i de tres plantes d'alçada. Està coronat amb una terrassa amb una barana de protecció de forja. Cal destacar-ne les cadenes cantoneres fetes de maó a vista, així com els marcs de les moltes finestres que té.
Segueix una estètica industrial. Es tracta d'un antic molí de vent que fa dècades que és en desús i sense les aspes.
La localització del pou a pocs metres del curs del riu Anoia i l'aiguabarreig amb la Rierussa segurament afavoreix que el nivell freàtic de l'aigua es mantingui a nivells alts durant la major part de l'any.
Història
La torre de l'Albet és de 1881 per encàrrec de Josep Albet Quintana, que en aquells anys era regidor de l'Ajuntament de Gelida i membre de la Junta d'obres. L'arquitecte va ser, Laureano Arroyo i Velasco, qui fou arquitecte municipal de Gelida entre els anys 1878 i 1887.
Arroyo i Velasco, barceloní, es va formar a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, on s'havien de formar tots els arquitectes catalans entre 1850 i 1872.
Com en la majoria dels projectes de cases aïllades d'estiueig que plantejaven els mestres d'obres de l'època, Arroyo i Velasco projecta la torre de l'Albet amb una simetria que es manté tant en planta com en façanes. És una torre de planta quadrangular amb un semisoterrani, dues plantes i una torratxa.
Amb tota probabilitat, la construcció del molí estarà lligat a la construcció de la casa.
Bibliografia
ROSSELLÓ, Joan (2007) "Laureano Arroyo y Velasco, arquitecte municipal de Gelida entre els anys 1878 i 1887". Programa Festa Major 2007. pp. 88 - 93.


