Llegenda dels xucladors de la riera de Carme
Carme

Anoia
    Riera de Carme
    A la riera, al seu pas pel terme municipal de Carme.

Patrimoni immaterial
    Tradició oral
    XVIII-XX
    Regular
    Aquesta tradició oral s'està perdent degut a que els banys a la riera ja no són una activitat lúdica popular.
    Obert
    Simbòlic
    Jordina Sales Carbonell; Natalia Salazar Ortiz

Fins fa uns cent anys enrera, quan encara no hi havia piscines ni públiques ni privades i la gent anava a la riera a remullar-se, se solia advertir als nens de Carme que si anaven a la riera a banyar-se anèssin amb compte amb els xucladors o que no anèssin a cap lloc de la riera on hi hagués xucladors. Els xucladors no eren res més que remolins dins de l'aigua provocats per esquerdes a l'interior de la roca calcària, tot i que més d'un nen se'ls devia imaginar com una mena de monstres.
    Aquests avisos per als infants feien referència principalment als llocs fondos, els més perillosos en cas de remolins, i sobretot als punts del gorg de sota Cal Serra, del pèlag de Ca l'Amat i del sigificativament anomenat pèlag del Diable, entrant als Estrets de Cal Virella.

Els incidents que es registraven antigament als rius, rieres i estanys, sobretot per part de la mainada que hi jugava, van generar tota una mitologia popular entorn dels fenòmens naturals dels cursos hídrics com ara els gorgs i xucladors, amb l'objectiu principal d'alertar els banyistes dels perills inherents de l'aigua a la natura. Arreu del país, s'expliquen històries de persones i objectes xuclats per rius i rieres, que apareixien més tard en indrets molt allunyats del punt d'origen o, senzillament, desapareixien per sempre.

SELLARÈS, Jordi (2000b): "Els xucladors de la riera de Carme", Les Fonts de Carme, 3, Associació El Forat dels Graus, p. 4.